REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 07 lut 2019 10:32
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?
Jaracza 47, fot. mat. pras.
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?
#10YearsChallenge na rynku nieruchomości. Co daje rewitalizacja?

10 lat to w świecie nieruchomości okres znaczący i na tyle wymierny, że można z czystym sumieniem mówić o sukcesie bądź niepowodzeniu ekonomicznym danego przedsięwzięcia – czy to w przypadku nowo realizowanej inwestycji, czy zarządzania obiektem już istniejącym. Ponieważ od pewnego czasu media społecznościowe żyją wyzwaniem „10 Year Challenge”, wsiądźmy na chwilę do wehikułu czasu i przyjrzyjmy się kilku nieruchomościowym metamorfozom, które dokonały się na przestrzeni ostatniej dekady.

REKLAMA

W obliczu kurczącej się liczby atrakcyjnych działek w polskich miastach, inwestorzy i deweloperzy coraz częściej kierują wzrok w stronę obiektów starszych, najlepiej zabytkowych, które można zaadaptować na nowe funkcje komercyjne. Zwłaszcza, kiedy oferują one świetną lokalizację oraz wyjątkowe walory estetyczne. Te ostatnie często trzeba jednak dopiero odkryć spod warstw brudu i zniszczenia wywołanego zębem czasu. Jak tego dokonać, aby jednocześnie zachować uzasadnienie ekonomiczne całej inwestycji? Istnieją różne podejścia. Eksperci firmy OPG Property Professionals, którzy jako doradcy i zarządcy specjalizują się w tego typu projektach, opowiadają o dwóch takich przypadkach.

Prestiż, który na siebie zarabia

Pierwsza z nich dotyczy budynku Jaracza 47 Prestige w Łodzi, którego renowacja zakończyła się równo 10 lat temu. XIX-wieczna, neorenesansowa kamienica znajdująca się na skraju zawalenia, wysiłkiem inwestora została pieczołowicie odrestaurowana, a następnie zyskownie skomercjalizowana w postaci ekskluzywnych biur. Do szczęśliwego zakończenia wiodło jednak wiele decyzji natury finansowej i wykonawczej, które należało podjąć. 

- W przypadku tego typu realizacji prestiż i szacunek dla historycznego charakteru budynku musi iść w parze z wygodą najemców. Chcieliśmy więc jak najwierniej odtworzyć pierwotny wygląd kamienicy, lecz jednocześnie doposażyć ją w nowoczesne udogodnienia, takie jak monitoring i kontrola dostępu, światłowód, cicha winda, klimatyzacja, czy wentylacja mechaniczna. Aby utrzymać rentowność inwestycji, niezbędna była jednak nadbudowa istniejącej kamienicy o dodatkową kondygnację. Z uwagi na zabytkowy charakter budynku, staraliśmy się ją jednak nieco wycofać w głąb dachu. Tak robi się chociażby w Wiedniu, gdzie wiele starych kamienic jest nadbudowywane, z korzyścią zarówno dla inwestorów, jak i dla miasta. Modernizacja budynku, która pochłonęła ponad 2 miliony euro, wymagała dokładnej strategii finansowania i komercjalizacji. Szczególnie, jeśli wziąć pod uwagę płytkość ówczesnego rynku biurowego - mówi Rafał Kozłowski, Project Manager w firmie OPG Property Professionals.

Aby uzyskać korzystne finansowanie bankowe i zoptymalizować parametry na kapitale własnym, powołaliśmy spółkę celową z ograniczoną odpowiedzialnością. Analizując potencjał nieruchomości, wzięliśmy pod uwagę jej prestiż, lokalizację w pobliżu instytucji prawa i administracji oraz dworca kolejowego Łódź Fabryczna, a także popyt na tego typu przestrzeń w tych branżach, które zapewniałyby realną stopę zwrotu. Wybór padł na firmy konsultingowe, prawnicze, ubezpieczeniowe i finansowe. Po 10 latach wiemy, że to był dobry kierunek – przyjęta strategia umożliwiła skuteczną komercjalizację przy zakładanej stopie zwrotu, a zaufały nam przy tym takie marki, jak AXA Polska czy Baker McKenzie- - mówi Michał Styś, prezes zarządu OPG Property Professionals wymienia działania, które firma zaproponowała inwestorowi w celu uniknięcia ryzyka.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.