REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Akustyka w biurowcach. O czym powinni pamiętać inwestorzy?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 lis 2018 14:30
fot. mat. Ecophon

Według raportu Lessman Review mierzącego właściwości biur typu open space, jedynie 30 proc. pracowników jest zadowolonych z poziomu dźwięku w miejscu pracy.

REKLAMA

– Wraz ze zwiększonym poziomem hałasu wzrasta poziom stresu u pracowników, co może mieć wpływ na podwyższone ciśnienie krwi, spadek efektywności, a w efekcie na zwiększoną ilość zwolnień chorobowych – mówi Magda Szubert ze Stowarzyszenia na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach „Komfort Ciszy”.

Deweloperzy już na etapie projektowania biurowca powinni skorzystać z porad akustyka i wskazać potencjalne źródła hałasu. Mogą to być: otoczenie z zewnątrz budynku np. hałas z ulicy, brak odpowiedniej izolacji w kanałach wentylacyjnych, urządzenia biurowe np. drukarki, czy też sami pracownicy. Ważne jest, by projekt budynku przewidywał rozwiązania chroniące przed konsekwencjami znajdujących się w sąsiedztwie ruchliwych ulic, torów kolejowych czy tramwajowych oraz budowy innej nieruchomości. Projektując układ wnętrz należy postarać się o to, by pomieszczenia przeznaczone do pracy w ciszy ulokować z dala od tych, w których prowadzonych będzie bardzo dużo dyskusji czy też rozmów przez telefon.

Najlepiej zaprojektować przestrzeń w taki sposób, żeby zminimalizować generowany hałas i uniemożliwić mu swobodne rozprzestrzenianie się. Należy wybrać takie materiały, by nie powodowały odbijania się dźwięku i powstawania pogłosu. Wielu próbuje rozwiązać ten problem montując sufity akustyczne lub kładąc wykładziny dywanowe. Niestety bardzo często to nie pomaga. I co wtedy? Bardzo skutecznym rozwiązaniem są panele lub ekrany akustyczne pochłaniające dźwięk.

– Jest wiele biur typu „open space”, w których problem hałasu został ograniczony. Udało się to dzięki odpowiednim rozwiązaniom akustycznym, jak np. dźwiękochłonnym sufitom, panelom i ekranom ściennym – wskazuje Paweł Polak ze Stowarzyszenia na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach „Komfort Ciszy”. – Właściwa akustyka biurowca wynika także z odpowiedniej izolacji czy doboru materiałów – np. odpowiednich przeszkleń czy ścian w technologii suchej zabudowy o wysokiej izolacyjności akustycznej. Pamiętajmy zatem, że projektując biuro, możemy zapewnić sobie ciszę, a tym samym lepszą jakość użytkowania – dodaje Paweł Polak.

Uwzględnienie wymagań normy PN-B-02151-4:2015-06 na etapie projektowania znacznie ogranicza ryzyko problemów z hałasem w funkcjonującym biurze.

– Norma określa wymagania dotyczące wykończenia wnętrza, tak by zachować równowagę między powierzchniami twardymi, odbijającymi dźwięk, a materiałami pochłaniającymi – wskazuje Magda Szubert.

Wprowadzona w tym roku nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie to szansa na polepszenie komfortu pracy i ciszy w biurowcach.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.