REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ale to już było, czyli gospodarka o obiegu zamkniętym

  • Autor: portalsamorzadowy.pl
  • 26 lip 2019 12:19
Ale to już było, czyli gospodarka o obiegu zamkniętym
fot. unsplash

Musimy się zastanowić, w którym miejscu możemy się cofnąć, co oczywiście łatwe nie jest. Na rynku mamy konkurencję, wiele firm chcących zarabiać, ale patrząc perspektywicznie – a nie tylko na „swój czas” – wypadałoby zrobić rachunek sumienia, gdzie i z czego możemy zrezygnować – mówi o gospodarce obiegowej Joanna Leoniewska-Gogola, ekspertka BCC.

REKLAMA

Gospodarka o obiegu zamkniętym to już rzeczywistość czy ciągle idea?

Joanna Leoniewska-Gogola, ekspertka BCC do spraw gospodarki o obiegu zamkniętym, dyrektor operacyjny Obszaru Gospodarki Odpadami w firmie Atmoterm: - Gospodarka o obiegu zamkniętym to nic innego jak zatrzymanie linearnego modelu konsumpcji, czyli - wyprodukuj, użyj, wyrzuć - który teraz jest powszechny. Jak mówimy o GOZ, to mówimy o transformacji całego systemu i rewolucyjnych zmianach, a to jest jednak trochę powrót do tego, co było.

Co mam na myśli? To, że w Polsce funkcjonuje w niektórych miejscach taka naturalna gospodarka obiegowa wywodząca się po prostu z oszczędności. Było sporo takich naturalnych zachowań naszych dziadków, czy jeszcze rodziców – jak choćby wykorzystywanie starych słoików czy przerabianie ubrań – które potem skutecznie obrzydzono pokoleniu lat 80. i 90. Trochę ta transformacja, o której tak górnolotnie mówimy, jest takim powrotem do przeszłości.

Rozpędzona gospodarka „wmawia” nam, że trendy to jest strój na jeden wieczór, nowy sprzęt RTV czy AGD co kilka lat, choćby tylko ze względu na design. Do tego ciągle jeszcze pokutuje przekonanie, że założenie używanej odzieży to przejaw ubóstwa, kompostowanie odpadów to też jakieś bawienie się w oszczędności dla ubogich. Zmienia się już sposób patrzenia na skupy surowców, ale powszechnie uważa się jeszcze, że to miejsce, gdzie chodzą bezdomni czy kloszardzi.

Dopiero teraz część młodych ludzi z różnych kampanii edukacyjnych dowiaduje się, że sukienkę można przerobić i nadal będzie modna, albo nie wyrzucać tylko oddać komuś innemu, że kompostu nie trzeba kupować w supermarkecie, że woda nie jest tylko w kranie, a tej w kranie mamy deficyt i warto ją oszczędzać, dowiadują się, że odpady można przetwarzać, a nawet sprzedawać.

Czyli mamy wielkie hasła, po to, żeby logiczne działania, które kiedyś były naturalne, znów stały się modne.

Więcej na -> portalsamorzadowy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.