REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Architektura centrów handlowych w małych miastach

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 30 wrz 2016 09:41
Architektura centrów handlowych w małych miastach
Galeria Dekada Nysa, fot. mat. prasowe
Architektura centrów handlowych w małych miastach
Architektura centrów handlowych w małych miastach
Architektura centrów handlowych w małych miastach

Twórcy centrów handlowych zaczęli przywiązywać większą wagę do wyglądu budynków i ich kompozycji z otoczeniem. Klienci oprócz bogatej oferty handlowej, oczekują dobrze zaprojektowanej przestrzeni, w której poczują się komfortowo. Przykładem tego typu obiektów są m.in.: Galerie Dekada w Malborku i Nysie, Tkalnia w Pabianicach i Galeria Bona w Niepołomicach.

REKLAMA

Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe są coraz częściej unikatowe pod względem architektonicznym. Wyróżniają się na tle pozostałych i zdobywają uznanie klientów. Widać to również w małych miastach, gdzie deweloperzy starają się, aby ich centra handlowe były jak najlepiej wkomponowane w krajobraz lokalizacji.

- Przy projektowaniu obiektów handlowych konieczne jest dostosowanie skali zabudowy do skali otoczenia. Nowoczesny obiekt handlowy często jest jednym z największych budynków w mieście, w związku z czym pożądane jest rozbicie bryły i elewacji na mniejsze elementy. Specyficzną sytuacją jest projektowanie w otoczeniu zabytkowym. Staramy się ją jednak wykorzystać jako atut i inspirację dla nowego obiektu. Wbrew pozorom jest to sytuacja łatwiejsza dla architekta. Mocny kontekst daje pretekst i inspirację dla rozwiązań urbanistycznych -  wyjaśnia Wojciech Kurzak, architekt, Vide Studio - Architektura nowych obiektów nie musi przy tym naśladować otoczenia, które narastało i było budowane często od wieków. Nowe obiekty handlowe powinny operować raczej współczesnymi środkami wyrazu. Muszą one odpowiadać swojej funkcji. Powinny być wyposażone w czytelną informację wizualną i być widoczne. Ważne jest to, aby efekt ten nie był osiągnięty przez dominację otoczenia, a przez dobrą kontynuację – dodaje Kurzak.

Architekci dokonują zatem odpowiedniej syntezy nowoczesnej funkcjonalności obiektu handlowego z kontekstem historycznym i kulturowym miejsca, w którym ma powstać. Dobrym przykładam ilustrującym to zjawisko są dwie inwestycje firmy Dekada S.A. - Galeria Dekada powstająca w ścisłym centrum Nysy i istniejąca już Galeria Dekada Malbork. Ta pierwsza ulokowana zostanie na terenie dawnej zajezdni MZK w Nysie i zapewni kompleksową ofertę handlowo-usługową mieszkańcom miasta. Druga zaś znajduje się w centrum Malborka, przy głównej arterii komunikacyjnej Alei Rodła.

- Pracownia Air Projekt z Warszawy, której zleciliśmy przygotowanie koncepcji architektonicznej Galerii Dekada w Nysie, zadbała o to, aby ten jak najlepiej wpisywał się w miejską tkankę i korespondował z zabytkowym otoczeniem centrum. Zachowane zostaną m.in. elementy historycznego ogrodzenia XIX-wiecznej Gazowni Miejskiej. Natomiast nasz obiekt w Malborku silnie oddaje charakter tego miasta. Czerwona cegła na fasadzie budynku w wyraźny sposób nawiązuje do znajdującego się w niedalekiej odległości Zamku Krzyżackiego i historycznej zabudowy Malborka. Za projekt odpowiada Studio Form Architektonicznych Pantel z Olsztyna- wyjaśnia Aleksander Walczak, prezes arządu Dekada SA.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.