REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 lut 2018 16:51
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Paneliści sesji: Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel
Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel

Dziś wartość mają spotkania z ludźmi. Nie chodzi już o samą wymianę towaru, ale o wymianę idei. Widać też, że online generuje offline. Do takich wniosków doszli paneliści sesji "Architektura i lifestyle na pierwszym planie, czyli pomysł na alternatywny handel" podczas 4 Design Days.

REKLAMA

E-commerce zmienia zwyczaje zakupowe klientów. Dlatego galerie handlowe w walce o wydłużenie czasu spędzanego w obiekcie, tzw. dwell time, rozwijają strefy restauracyjno-rozrywkowe. Stymuluje je do tego także inny trend – obiekty handlowe powstające w rewitalizowanych przestrzeniach, które oferują wysublimowane produkty i doznania zakupowe. Takich przykładów na świecie jest wiele: Mercado de San Miguel w Madrycie, La Boqueria w Barcelonie. W Polsce pionierem jest Hala Koszyki w Warszawie.

Czy Hala Koszyki spodziewała się takiego sukcesu? Czy jest to wyraźny trend w Polsce, gdy sklepy nie są najważniejsze, a np. restauracje napędzają klientów? - pytał Piotr Kraśko, dziennikarz, TVN, Tok FM, który moderował dyskusję.

- O Hali Koszyki mówiło się dużo przed samym otwarciem. Projekt doceniają mieszkańcy i turyści. Aż 3 miliony osób odwiedziło nas w pierwszy rok. Było nam trudniej jako pionierom. Potrzebowaliśmy wizjonerów do współpracy. Koncepcja nie jest nowa, bo w Europie takie projekty powstają, co było dla nas inspiracją - mówiła Edyta Bobek, Leasing Director, Griffin Group. Jest taka filozofia japońska: wabi-sabi, która upatruje w niedoskonałościach piękno. Lubimy czuć się dobrze, ale nie w miejscach, które są sztuczne wykreowane – nadmieniła.

Marek Tryzybowicz, Co-founder and Design Principal, Bose International Planning and Architecture, nadmienił, że Koszyki zawsze mu były bliskie. - Jestem zachwycony nowymi Koszykami. A pamiętam jeszcze Koszyki z innych klimatów i w tym modelu dziś się by nie sprawdziły. Pewnym ułatwieniem dla inwestora była już istniejąca scenografia, ale brawo za piękną renowację – podkreślał.

Czy można wymyślić nowe „Koszyki” i powtórzyć sukces? - Kopiuj-wklej nie działa. Do każdego projektu trzeba podejść indywidualnie - podkreślała Bobek. W opinii Tryzybowicza, szalenie trudno jest tworzyć takie miejsce w zupełnie nowym środowisku. - Nie mając na początku nic nie możemy poczuć klimatu, bo nawiązujemy tylko do nowego miejsca. To największe wyzwanie, jak stworzyć coś zupełnie od zera w Warszawie – zaznaczył.

Według Edyty Bobek w Polsce brakuje przede wszystkim high streetu. - To, co widzimy w Mediolanie, Paryżu czy nawet w Berlinie w kontekście high streetu niestety nie możemy odwzorować w Polsce, bo tego akurat nie da się sztucznie wytworzyć – nadmieniła.

Ciekawym przykładem alternatywnego handlu jest też Targ Śniadaniowy, który od kilku lat robi furorę w Warszawie. W tym projekcie również ważna była pewna autentyczność i bezpretensjonalność.

- Dziś odwiedzający nas nie pamiętają, że targu kiedyś nie było. To jest takie dla wszystkich naturalne. Targ pojawił się w przestrzeni miejskiej nie z zamiarem biznesowym, to nie był podstawy zamysł, ale inicjatywa oddolna. Mieliśmy pomysł na ożywienie przestrzeni miasta i zintegrowanie ludzi – wspomina Krzysztof Cybruch, Targ Śniadaniowy. Formula targu daje bezpretensjonalną ofertę, z której każdy może skorzystać. Targ funkcjonuje na skwerach, czy w parkach, które należą do nas wszystkich – dodał.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.