REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość

  • Autor: PropertyNews.pl
  • 13 lut 2020 16:40
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Sesja 4 Design Days 2020 pt. „Kurorty”
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość
Architektura kurortowa dojrzewa. Chaos, bałagan i kicz to przeszłość

W samorządach kuleje urbanistyka. Doskwiera także brak edukacji estetycznej. Współpraca władz lokalnych z inwestorami bywa szorstka, niezauważalny jest też udział społeczności lokalnej w kształtowaniu przestrzeni publicznej. Tymczasem architektura jest bardzo ważna, zwłaszcza dla kurortów, bo decyduje o tym, jak się w nich czujemy. Do takich m.in. wniosków doszli paneliści sesji 4 Design Days 2020 „Kurorty”.

REKLAMA

Wojna samorządu z inwestorami 

Wysoka zabudowa w Międzyzdrojach rzeczywiście zaburza charakter tej miejscowości. - Do tej pory narzędzi do walki z chaosem urbanistycznym było niewiele. Teraz one się pojawiają, więc urzędy będą mogły się zająć bałaganem przestrzennym – uważa Piotr Chojara, architekt i współtwórca MODOarchitektura.

Z kolei Tomasz Borowiak przypomina, że planowanie przestrzenne ściera bardzo dużo interesów ze sobą. – Z jednej strony plany są dyktowane przez inwestora, a z drugiej to wojna między inwestorem a miastem. Niezauważalny jest udział społeczności lokalnej w tym procesie – zaznacza współtwórca MODOarchitektura Tomasz Borowiak.

Architekt podkreśla, że w Polsce nikt nie chce wziąć odpowiedzialności za estetykę części wspólnych. – Są niekontrolowane. Miasto podejmuje chaotyczne decyzje. Nie sądzę, że powinno się to odbywać za pomocą miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy ustawy krajobrazowej. Władze samorządowe powinny wziąć odpowiedzialność za wygląd przestrzeni wspólnych. W kurortach jest jeszcze trudniej, ponieważ miejscowość nie służy tylko społeczności lokalnej, ale także turystom. Bardzo trudno jest wytłumaczyć mieszkańcom, że mają podporządkować swoje życie wczasowiczom i kuracjuszom – tłumaczy Tomasz Borowiak.

Architekt podkreśla, że niektóre kurorty zimą wyglądają katastrofalnie. – Na polskim wybrzeżu rzucają się w oczy zabite deskami budki z paciorkami. Turyści to widzą tyko poza sezonem, a mieszkańcy żyją z tym krajobrazem na co dzień – opisuje Tomasz Borowiak.

Przyznaje, że z drugiej strony niewielu inwestorów w Polsce zdaje sobie sprawę z tego, że jakość architektury przekłada się na wartość inwestycji. – Czasem żartuję, że dzisiejsza mieszkaniówka deweloperska to tak naprawdę jest Mieszkanie Plus, bo chodzi o to, by budować jak najtaniej, nie dbając o jakość architektury i wypompować maksymalnie przestrzeń – uważa Tomasz Borowiak. 

Piramidy się sprzedają 

Największy problem mają mniejsze i mniej znane miejscowości, w których często projektuje Marek Koczy, członek zarządu SARP Katowice. One zatrzymały się na przestarzałych wzorcach architektonicznych. Najgorsze pod tym względem były lata 80.

– Z kolei lata 70. wcale nie były takie złe, jeśli chodzi o architekturę i planowanie. Na przykład słynne ośrodki wypoczynkowe w Ustroniu zwane piramidami wciąż się bronią i dobrze sprzedają. Są remontowane i nadal spełniają swoją funkcję – opisuje Marek Koczy.

Architekt zwraca uwagę na brak szeroko rozumianej edukacji artystycznej. – Musimy zrozumieć, że edukacja ma przyszłość. Trzeba wyciągnąć wnioski z tego, co się stało w latach 90., kiedy to królowały reklamy i kasa, doprowadzając do degradacji krajobrazu. To był wystrzał fantazji. Należy zacząć myśleć społecznie. Jednak do tego dorośniemy dopiero za parę dekad – prognozuje Marek Koczy.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.