REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

BCC skierowało ustawę krajobrazową do Trybunału Konstytucyjnego

  • Autor: PAP
  • 20 paź 2015 15:30

BCC złożyło do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie konstytucyjności tzw. ustawy krajobrazowej. Argumentuje, że rażąco godzi ona w konstytucyjne prawo własności, gdyż nakłada ograniczenia na właściciela, czy użytkownika wieczystego nieruchomości w sposobie zarządzania nią.

REKLAMA

BCC, które wnioskuje do TK "ze względu na istotne znaczenie dla gospodarki kraju", przekonuje ponadto, że wprowadzenie w ustawie instytucji kontrolnej w postaci audytu krajobrazowego narusza konstytucyjną zasadę subsydiarności tj. zasadę pomocniczości, zgodnie z którą każdy szczebel władzy powinien realizować tylko te zadania, które nie mogą być zrealizowane przez szczebel niższy.

"Zmiany, polegające na wprowadzeniu takich rozwiązań jak audyt krajobrazowy, krajobraz priorytetowy, czy urbanistyczne zasady ochrony krajobrazu, prowadzić będą do bezpośredniego ograniczenia samodzielności gmin w realizacji zadań własnych z zakresu ładu przestrzennego" - ocenia BCC.

Ponadto - jak zaznacza organizacja - ustawa "podważa dotychczas obowiązujące prawo lokalne - od pozwoleń, zgłoszeń, decyzji administracyjnych, po miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, które regulowały obecność reklamy zewnętrznej na danym terenie". "Nowe uchwały mogą zanegować aktualny status obiektów budowlanych i wyegzekwować ich rozbiórkę" - twierdzi.

Według BCC ustawa delegalizuje urządzenia reklamowe, które wcześniej zainstalowano zgodnie z prawem (były budowane na podstawie zezwoleń właściwych organów). Jak czytamy w uzasadnieniu wniosku do TK, "oznacza to, że procesy budowlane przeprowadzone na podstawie powyższych zgód, związane także ze znaczącymi nakładami finansowymi ze strony inwestorów mogą stać się nielegalne", a co za tym idzie będą wymagały rozbiórki.

BCC przewiduje, że skutkiem ustawy, która - jego zdaniem - ogranicza działalność przedsiębiorców, będzie kryzys na rynku reklamowym. To z kolei negatywnie wpłynie na rynek pracy. "Skutki tego ograniczenia odbiją się zdecydowanie negatywnie nie tylko na ich (przedsiębiorców) funkcjonowaniu, ale również firm z nimi współpracujących, a także wspólnot mieszkaniowych oraz właścicieli nieruchomości, na których terenie zlokalizowane są legalne urządzenia reklamowe" - uważa Business Centre Club.

Ustawa obowiązująca od 11 września wprowadziła kary za nielegalne reklamy, dała samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego określającego zasady sytuowania m.in. nośników reklam. Wprowadziła definicję pojęcia reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Nowela przewiduje także kary za reklamy niezgodne z wytycznymi, które mają wynosić czterdziestokrotność opłaty reklamowej ustalanej przez gminy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.