REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Betonowa architektura częścią europejskiego dziedzictwa XX wieku

  • Autor: PAP
  • 29 sie 2017 09:31
fot. pixabay.com

Hala Stulecia we Wrocławiu i stacje kolei średnicowej w Warszawie to polskie przykłady betonowych konstrukcji stanowiących ważną część europejskiego dziedzictwa kulturowego XX w. Nowoczesne metody ich konserwacji opracuje międzynarodowe konsorcjum z udziałem badaczy z Łodzi.

REKLAMA

Projekt "InnovaConcrete" będzie realizowany w ramach programu Horyzont 2020 przez międzynarodowe konsorcjum, w skład którego wchodzi 29 instytucji z 11 krajów, w tym historycy sztuki z Uniwersytetu Łódzkiego. Wartość projektu wynosi 6,8 mln euro.

"Jest to grant dotyczący dziedzictwa XX-wiecznej architektury betonowej, sposobów jej ochrony zarówno tych technicznych, jak i bardziej ideowych, oraz zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat wartości dziedzictwa XX-wiecznej żelbetowej architektury" - powiedział PAP dr inż. Błażej Ciarkowski z Katedry Historii Sztuki UŁ.

"InnovaConcrete" jest projektem multidyscyplinarnym, a w skład zespołu wchodzą specjaliści z zakresy konstrukcji, nanomateriałów, technik symulacji, konserwacji, a także nauk społecznych i humanistycznych. Zadaniem tych ostatnich, w tym - badaczy z Uniwersytetu Łódzkiego - jest analiza historycznej rangi oraz wartości społecznej wyselekcjonowanych monumentów.

"My dajemy od siebie komponent miękkich umiejętności, nauk humanistyczno-społecznych. Naszym celem jest przede wszystkim przeanalizowanie wartości historycznej i społecznej dziedzictwa architektury betonowej" - dodał dr Ciarkowski.

Jak podkreślił, celowo używa słowa "dziedzictwa", a nie pojęcia "zabytek", ponieważ jest to element naszego dziedzictwa kulturowego. "Niekiedy można o tym mówić jako o dobrach kultury współczesnej, natomiast pojęcie +zabytek+ kojarzy się powszechnie ze starszymi obiektami" - dodał.

Na wstępnych etapach badań wyróżniono kilka szczególnie istotnych grup obiektów wykonanych z betonu/żelbetu, m.in. betonowe rzeźby plenerowe Eduardo Chillidy w Hiszpanii, memoriały wojenne nad włoskim jeziorem Como oraz żelbetowe konstrukcje łupinowe powstałe po II wojnie światowej w Europie Wschodniej - w tym stacje kolei średnicowej w Warszawie.

Zdaniem dra Ciarkowskiego najtrudniejszym zadaniem - z punktu widzenia łódzkich historyków sztuki, będzie przekonanie ludzi, że chociażby stacje kolei średnicowej, które powstała w latach 60. XX wieku - są czymś, co warto chronić.

"One z punktu widzenia naszego konsorcjum są po pierwsze dowodem na nowatorską, nowoczesną myśl techniczną i architektoniczną tamtej epoki, ale także świadectwem, dokumentem swoich czasów. Więc cały kontekst polityczny, historyczno-społeczny jest tu niezwykle istotny" - przekonuje naukowiec.

Podobnie jest w przypadku Hali Stulecia we Wrocławiu - kolejnego obiektu, który znalazł się w projekcie. Hala Stulecia (dawnej Hala Ludowa) zaprojektowana przez Maksa Berga, została wzniesiona w latach 1911-13. W 2006 r. zespół jej obiektów wpisany został na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

"W przypadku Hali Stulecia po pierwsze mamy do czynienia z pionierskim w zasadzie zastosowaniem żelbetu, po drugie z obiektem, który ma niezwykle istotne znaczenie dla historii regionu, Wrocławia i - przede wszystkim - historii architektury" - ocenił.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.