REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biuro w nowym świetle. Efektowne i ekonomiczne oświetlenie strefy pracy biurowej

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 04 lip 2016 14:12
fot. Fotolia

Koszt użytkowania oświetlenia w biurowcach czy pomieszczeniach administracyjnych stanowi czasem aż 40 proc. kosztów eksploatacyjnych. Jego wybór nie jest sprawą prostą - wymagane normy i parametry, różne zadania oświetlenia wynikające z funkcji danych pomieszczeń - inne dla strefy pracy biurowej, recepcji, ciągów komunikacyjnych czy sal konferencyjnych, oczekiwania pracowników i partnerów biznesowych, to stanowi nielada wyzwanie.

REKLAMA

Na wagę problemu wskazują uwarunkowania prawne - rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, rozporządzenie MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe czy zapisy Polskich Norm (np. z normy PN-EN 12464-1:2004: Światło i oświetlenie). Szczegółowe wytyczne chronią pracownika i zapewniają komfortowe środowisko pracy. Ludzki mózg z łatwością odbiera niekorzystne, zewnętrzne bodźce – również te niezauważalne dla ludzkiego oka np. mrugające światło fluorescencyjne - negatywnie wpływające na poziom koncentracji i skupienia. W niewłaściwie oświetlonym pomieszczeniu wzrok męczy się szybciej, a pracownik zmuszony jest do pracy w nienaturalnej, wymuszonej pozycji, co niekorzystnie wpływa na jakość i wydajność pracy oraz jego zdrowie.

Oświetlenie w służbie komfortu pracy...

Wykonywanie większości prac biurowych ułatwiają komputery. Jednak wymogi pracy z ekranem monitora dodatkowo podnoszą wymagania stawiane systemom oświetleniowym. W strefie pracy biurowej istotna jest nie tylko ilość światła, ale i jego jakość: współczynnik oddawania barw, brak olśnień i kontrastów, barwa, równomierność. Dlatego projektanci i inwestorzy, stawiający systemom oświetleniowym coraz wyższe wymagania, chętnie sięgają po technologię LED. Zgodnie z normą PN-EN 12464-1:2004: Światło i oświetlenie, praca przy monitorach komputerów wymaga oświetlenia blatu biurka na poziomie 500 luksów, a przy kreśleniu technicznym – 750 luksów. Zastosowanie odpowiedniego systemu oświetlenia LED w strefie pracy biurowej bez trudu pozwoli na spełnienie tej normy. – Równomierne, rozproszone światło redukujące nadmierne kontrasty uzyskamy, stosując oświetlenie pośrednie, odbite od powierzchni sufitu lub ścian – podpowiada Mateusz Strzałkowski, ekspert firmy GTV. – Przy bardziej wymagających czy technicznych czynnościach warto pomyśleć o dodatkowym doświetleniu blatu poprzez zastosowanie lampek biurkowych. Tym bardziej, że możliwość swobodnego wyboru poziomu oświetlenia sprawia, że pracownicy postrzegają swoje środowisko pracy jako bardziej przyjazne i komfortowe – dodaje. Monitory komputerowe powinny być ustawione tak, by na ekranach nie powstawały odblaski (obrazy opraw oświetleniowych). Światło nie powinno również migotać, a jasna i matowa powierzchnia mebli w pomieszczeniu pozwoli zredukować odblaski i olśnienia . Dopuszczalny w normie wskaźnik olśnienia UGRL to 19.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.