REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biurowce, które burzą bariery

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 07 gru 2015 12:13
fot. Fotolia

Każdy biurowiec musi spełniać określone prawem budowlanym warunki, dostosowujące go do potrzeb niepełnosprawnych pracowników. Inwestorzy mogą również stosować dodatkowe, nieobowiązkowe rozwiązania. Czy często się na to decydują?

REKLAMA

Według ostatniego, przeprowadzonego w 2011 r. Narodowego Spisu Powszechnego w Polsce jest ok. 4,7 mln osób niepełnosprawnych. Jak podaje GUS, na koniec III kwartału 2015 r. zatrudnionych było 475 tys. osób z niepełnosprawnością (wskaźnik zatrudnienia: 14,9 proc.). To o 19 tys. więcej niż w połowie tego roku, ale o 41 tys. mniej niż przed 12 miesiącami. Aby aktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnością, na polskim rynku pracy funkcjonują m.in. takie instytucje jak Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych czy Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Warto w tym kontekście pamiętać, że jednym z obowiązków pracodawców jest dostosowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz biura do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Każdy obiekt biurowy musi być w ten sposób skonstruowany jedynie w zakresie przewidzianym prawem, ale istnieje także szereg opcjonalnych rozwiązań, które inwestorzy mogą włączyć do realizowanego projektu, poprawiając tym samym dostępność budynku dla niepełnosprawnych – mówi Halina Gniadecka z Allcon Investment, będącego właścicielem Łużyckiej Plus, biurowca z certyfikatem „Obiekt bez barier”. – W kontekście wielu nowo powstających obiektów często słyszy się o ich rozmiarach oraz zastosowaniu proekologicznych rozwiązań, niestety rzadziej w rynkowej praktyce obserwuje się inicjatywy ponadstandardowo wspierające osoby niepełnosprawne.

Udogodnienia, które musi mieć każdy biurowiec

Obowiązkowo w obiektach biurowych musi zostać zastosowany szereg udogodnień poprawiających ergonomię użytkowania budynków przez osoby niepełnosprawne. To m.in. montaż osprzętu elektrycznego i czytników kart systemu kontroli dostępu na odpowiedniej wysokości, osobne i szerokie przejście przez bramki kontroli dostępu czy dostosowanie lady recepcji do obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Bardzo istotne jest ponadto oznaczenie przeszkleń na drogach komunikacji czy użycie kontrastujących kolorów ścian i posadzek. Toalety dla osób niepełnosprawnych muszą znajdować się na każdej kondygnacji i być wyposażone w dodatkowe poręcze i pochwyty. Konieczna jest także redukcja nawet najniższych progów i podjazdów, obniżenie krawężników w układach drogowych i zastosowanie kratek odpływowych o pomniejszonym rozstawie oczek.

- W naszym kraju brakuje przejrzystych norm związanych z dostępnością dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, nieustannie popełniamy błędy w projektowaniu i zapewnieniu pełnej dostępności. Ma to również miejsce w nowych i nowoczesnych biurowcach, w których przy zapewnieniu dostępności np.  osób poruszających się na wózkach, pomija się inne osoby o ograniczonej mobilności, jak również osoby słabowidzące czy też niewidome – ocenia Piotr Pawłowski, prezes Fundacji Integracja. 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY