REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Boom w architekturze winnic

  • Autor: propertydesign.pl
  • 24 mar 2014 15:57
Boom w architekturze winnic
Cantina Tramin, Włochy, fot. Muzeum Architektury we Wrocławiu
Boom w architekturze winnic
Boom w architekturze winnic
Boom w architekturze winnic
Boom w architekturze winnic
Boom w architekturze winnic
Boom w architekturze winnic
Boom w architekturze winnic
Boom w architekturze winnic

„Architektura i wino w Europie Środkowej” to wystawa poświęcona charakterystycznemu w ostatnich latach dla świata produkcji wina zjawisku, polegającemu na łączeniu współczesnej architektury i nowych technologii.

REKLAMA

Wystawa prezentuje 38 najciekawszych współczesnych winnic. Obejmuje obiekty z terenu siedmiu krajów Europy Środkowej: Austrii, Niemiec, Węgier, Włoch, Słowacji, Słowenii, Czech i Moraw.

– Jednym z impulsów do organizacji wystawy we Wrocławiu była sławna wystawa WeinArchitektur zorganizowana w 2005 roku w wiedeńskim Architekturzentrum, na której zaprezentowano austriackie winnice w kontekście ich nowego wspólnego stylu, pierwszorzędnej architektury i wzornictwa. To było prawie dziesięć lat temu. Teraz możemy spojrzeć wstecz, porównać, co się wydarzyło od tamtej pory, i zobaczyć, jak potężnym impulsem był w Austrii – i nadal jest w innych regionach produkcji wina w Europie Środkowej – boom w architekturze winnic – mówi Dan Merta, kurator wystawy.

Wspomniany „boom w architekturze winnic” rozpoczął się w drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku w Kalifornii. To właśnie wtedy Museum of Modern Art w San Francisco rozpisało konkurs na projekt nowego budynku dla winnicy Clos Pegase w kalifornijskiej Napa Valley. Zwycięzcą konkursu został architekt Michael Graves, który – według życzenia zleceniodawcy – rozbudował projekt o dodatkową przestrzeń do prezentacji kolekcji sztuki. Budowę Clos Pegase ukończono w 1987 roku, a jej imponująca, postmodernistyczna bryła szybko stała się wyznacznikiem kierunku, w jakim podążyła architektura winnic w innych rejonach świata.

W Europie Środkowej pierwsze przykłady nowoczesnego kształtowania winnic pojawiły się pod koniec XX wieku, by w pełni rozwinąć się w pierwszej dekadzie nowego stulecia. Do ich tworzenia zapraszano najlepszych światowych architektów, takich jak Frank Gehry, Norman Foster, Richard Rogers, Álvaro Siza, Zaha Hadid czy Renzo Piano.

Wybór winnic zaprezentowanych na wystawie „Architektura i wino w Europie Środkowej” to efekt subiektywnej decyzji kuratora. Większość z nich to małe obiekty lub kameralne zespoły budynków, zwłaszcza w porównaniu z rozległymi hiszpańskimi i portugalskimi bodegas albo toskańskimi cantine.

– Zaryzykowałbym stwierdzenie, że ta wystawa prezentuje najbardziej interesującą i postępową architekturę związaną z winem w wybranych przez nas regionach. Chcemy jednak pokazać nie tyle poszczególne winnice, ile zjawisko wyjątkowej współpracy światłych inwestorów i znakomitych architektów. Ich celem było stworzenie architektury niepowtarzalnej i oczywiście funkcjonalnej w ramach historycznego i krajobrazowego kontekstu. Ale jeszcze jednym istotnym wymiarem projektu jest to, że wysokiej klasy architektura winnicy może przyczynić się do dalszych interesujących przedsięwzięć w najbliższej okolicy –dodaje.

Wystawa „Architektura i wino w Europie Środkowej” została przygotowana przez Galerię Jaroslava Fragnera w Pradze. Towarzyszy jej publikacja, która zawiera eseje poświęcone architekturze winnic oraz katalog obiektów prezentowanych na wystawie. Ekspozycja została zorganizowana we współpracy z Muzeum Architektury we Wrocławiu, Design Factory w Bratysławie i Centrum Architektury FUGA w Budapeszcie i zostanie zaprezentowana we wszystkich tych instytucjach. Honorowy patronat nad projektem objął Karel Schwarzenberg, były Minister Spraw Zagranicznych Republiki Czeskiej.

Wystawę można obejrzeć do 30.03 br. w Muzeum Architektury we Wrocławiu przy ul. Bernardyńska 5.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY