REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Budowa tuneli metra na warszawskiej Woli

  • Autor: UM Warszawa
  • 12 lut 2018 10:01
Budowa tuneli metra na warszawskiej Woli
fot. UM Warszawa

Najpierw próbny rozruch i testy a potem start. Tarcza TBM rozpocznie budowę tunelu metra na warszawskiej Woli – ze stacji Księcia Janusza do Ronda Daszyńskiego.

REKLAMA

Rzpoczął się już rozruch maszyny do drążenia tuneli metra. W tym tygodniu planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszego tunelu i do tego czasu wszystkie systemy tarczy muszą być sprawdzone i przetestowane.

- To bardzo ważny moment, lada dzień rozpocznie się drążenie tunelu. Chciałabym, żeby tarcza pobiła dotychczasowe rekordy - mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. 

Tarcza TBM to długa niemal na 100 m maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tunel jest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra. Elementy tarczy są wkładane przez otwór w stropie stacji na poziom -2 (czyli ten, gdzie będą tory i perony) i montowane na dole. Potem jest próbny rozruch i rozpoczyna się właściwe drążenie tunelu. Tarcza pod ziemią przechodzi przez betonowe konstrukcje kolejnych stacji (na każdej ma serwisowy postój) a po zakończeniu drążenia całego tunelu,  po zdemontowaniu jest wyjmowana na powierzchnię. Tarcze są dwie bo każda buduje tunel dla innego kierunku ruchu. W przyszłym tygodniu drążenie rozpocznie tarcza nazwana Krystyna a kilka tygodni po niej ruszy tarcza Maria. Obydwie mają do pokonania pod ziemią po ok. 3,4 km. Drążenie zakończą jesienią w specjalnie przygotowanym szybie wydobywczym za torami odstawczymi przy stacji Rondo Daszyńskiego.

Rozbudowa II linii metra na Woli rozpoczęła się jesienią 2016 r. W głąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok. 3,5 km trasy  Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 12 minut.

Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., kwota kontraktu wynosi 1.147.999.590,00 zł brutto. Czas budowy to 38 miesięcy. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów „Metroprojekt”.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY