REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Centra handlowe nie mogą "zamykać się" na miasta

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 26 mar 2014 14:33
Centra handlowe nie mogą "zamykać się" na miasta
Marek Arciszewski, współwłaściciel, Studio Quadra

Na świecie jest wiele przykładów tego, jak centra handlowe zmieniały się, wrastały w tkankę miejską i pozytywnie oddziaływały na społeczność. W Polsce tego typu inwestycje rzadko pełnią taką rolę - mówi w rozmowie z Propertydesign.pl Marek Arciszewski, współwłaściciel, Studio Quadra.

REKLAMA

Jak podkreśla Marek Arciszewski, jednym z pierwszych modernistycznych centrów handlowych, które miały duże znaczenie dla rozwoju i ożywienia miasta, jest Eaton Centre w kanadyjskim Toronto. Inwestycja połączyła wiele funkcji - biurowe, przestrzeń publiczną oraz handel. W późniejszych latach, wraz z rozwojem miasta, kompleks został włączony w system podziemnych pasaży pieszych. Dziś Eaton Centre to kilkusetmetrowej długości oszklona galeria, stanowiąca jedną z ulic, która łączy dwie arterie w mieście. Stanowi znaczącą część tkanki miejskiej.

- W Polsce wielkie kompleksy rzadko pełnią taką rolę. Na przykład warszawskie Złote Tarasy są budynkiem wielofunkcyjnym, dobrze zlokalizowanym, połączonym z Dworcem Centralnym, ale jednocześnie nie tworzą rozległej tkanki miejskiej, są „zamknięte” na przyległe ulice, nie do końca przechodzą w pasaże dla pieszych - podkreśla Marek Arciszewski.

Na pytanie, kto jest winny takiej sytuacji, architekt odpowiada, że tego typu inwestycje są bardzo złożone, mają wielu decydentów i koncepcji, często są polem sprzecznych interesów. - Na etapie budowy Złotych Tarasów zarówno najemcy, eksperci rynku nieruchomości, jak i opinia społeczna zakładali, że rola tego obiektu będzie istotniejsza dla życia miasta - zaznacza i dodaje, że mimo wszystko centrum funkcjonuje bardzo dobrze. Jest jednak bardziej punktem docelowym dla pieszych, niż obiektem, przez który przechodziliby i szli dalej, czyli „żyjącym” punktem w mieście.

Arciszewski zwraca uwagę, że rolę tętniącego życiem miejsca miały też odgrywać warszawskie Domy Towarowe Centrum. - Sprzyjał temu pierwotny, modernistyczny projekt. Efekt jest jednak zgoła inny. Powód? Inwestycja nie do końca została dobrze przeprowadzona, a Pasaż Wiecha miał i ma swoje problemy do dziś. Obiekty nie są połączone z ul. Chmielną, Nowym Światem… Od frontu rozciągają się wzdłuż pełnej ludzi ul. Marszałkowskiej, a od strony pasażu Wiecha - są martwe - tłumaczy Marek Arciszewski.

Zdaniem architekta zadania, jakie stoją przed projektantami takich nieruchomości, są bardzo trudne. Wymagają współpracy wielu instytucji i społeczności, które są zainteresowane terenem, i które przy nim funkcjonują – zarówno indywidualnych mieszkańców, jak i spółdzielni, inwestorów czy deweloperów. - Wymaga to pokory, negocjacji, innowacyjnego patrzenia, chęci współdziałania. Na świecie jest wiele przykładów tego, jak centra handlowe zmieniały się, jak wrastały w tkankę miejską i w jaki sposób pozytywnie oddziaływały na społeczność zarówno lokalną, jak i odwiedzających. Z ostatnich można wymienić Trinity Leeds w Anglii - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.