REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 lut 2016 13:14
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Paneliści sesji Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

Dlaczego centra handlowe są jak cholesterol? Czy ładna pani to podstawowy wyznacznik dobrej przestrzeni? To tylko kilka z pytań, na których odpowiedź znają uczestnicy debaty "Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście" zorganizowanej podczas 4 Design Days.

REKLAMA

Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

Zdaniem Krzysztofa Giemzy, architekta, prokurenta w spółce Echo Investment, obecnie nowe przestrzenie komercyjne w miastach oceniane są najczęściej pejoratywne. - Obiekty stare, które wrosły w tkankę, są dobre. Nowe wzbudzają kontrowersje i emocje – mówił rozpoczynając dyskusję nad sztuką tworzenia architektury komercyjnej. 

Zdaniem Zbigniewa Maćkowa, nie jest to niczym dziwnym. Paradoksalnie obiekt komercyjny nie jest łatwiejszy w zaprojektowaniu, pomimo teoretycznie większych pieniędzy na inwestycje - mówił podczas 4 Design Days Zbigniew Maćków, architekt, Maćków Pracownia Projektowa.

Jak tłumaczył Zbigniew Maćków, przeglądając laureatów najważniejszych nagród architektonicznych, praktycznie zawsze zwyciężają projekty budynków użyteczności publicznej. - Ze świeczką szukać obiektu komercyjnego. Uważam, że architekt tworzący przestrzenie publiczne ma paradoksalnie więcej swobody, niż autor obiektów komercyjnych. Jeśli wygrywam konkurs, mogę zrealizować swoje pomysły. W przypadku inwestycji komercyjnych pomysły muszą być ustalone z inwestorem - komentował Maćków.

Jak dodał, inwestycje komercyjne powstają pod dużą kontrolą inwestora. - Sytuacji nie ułatwia fakt, że dziś wszystko to, co wiąże się z zarabianiem pieniędzy, ma wydźwięk pejoratywny wśród mieszkańców - dodał.

Z kolei Andrzej M. Chołdzyński, architekt, prezes zarządu, AMC Andrzej M. Chołdzyński, zwrócił uwagę na istotę proporcji. - Jeśli inwestycja handlowa nie doprowadzi do przewagi nad tym, co funkcjonuje w jej otoczeniu, nie będzie opresyjna – komentował.

Jak zaznaczył, bardzo często inwestorzy doprowadzają do sytuacji, w której budowa galerii niszczy genius locci danej okolicy. - Przykładowo Sukiennice, w momencie powstania, nie zdominowały rynku Krakowa, tylko go uzupełniły. Dziś stały się jednym z niezbędnych miejsc tej przestrzeni – tłumaczył.

Zbigniew Maćków zaznaczył z kolei, że dobrą analogią dla centrów handlowych jest cholesterol. - Jest dobry i zły. Narracja medialna jest taka, że jest wyłącznie zły. A to nieprawda, tak samo jak w przypadku centrów handlowych. Łatwiej powiedzieć, że centra są introwertyczne, że wysysają miasto, ale to tylko część prawdy. Są centra, które działają ożywczo, jak magnesy, generują ruch – komentował.

Mona Lisa i majtki, czyli kompromis jest najważniejszy

Stąd tak ważna rola architektów, by powstrzymać negatywne tendencje. - Musimy nauczyć się, jak osiągnąć kompromis między przestrzenią publiczną, a komercyjną – tłumaczył Maćków.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.