REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Co my wiemy o... designie? Raport o stanie designu w Polsce

  • Autor: IWP
  • 10 kwi 2015 12:57
Co my wiemy o... designie? Raport o stanie designu w Polsce
fot. Fotolia

Na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości powstał raport o stanie designu w Polsce. Z opublikowanego w marcu raportu wynika, że Instytut Wzornictwa Przemysłowego jest najbardziej rozpoznawalną instytucją wspierającą design w Polsce.

REKLAMA

Raport zrealizowano w ramach projektu "Ewaluacja zapotrzebowania na wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (dizajnu)" i został sfinansowany ze środków pomocy technicznej POIG. Badanie zrealizowano na przełomie 2014 i 2015 roku na grupie 281 osób: 239 projektantów i 54 design managerów.

Celem badania była identyfikacja:

- specyfiki rynku designu w Polsce
- praktyk związanych z wykorzystaniem designu w polskich przedsiębiorstwach
- korzyści dostarczanych przedsiębiorstwom przez design
- barier rozwoju oraz wykorzystania designu w Polsce

Z opublikowanego w marcu raportu wynika, że Instytut Wzornictwa Przemysłowego jest najbardziej rozpoznawalną instytucją wspierającą design w Polsce (67 proc. respondentów) oraz drugą instytucją, która zdaniem respondentów odgrywa kluczową rolę w zakresie wspierania rozwoju designu w Polsce. Co czwarty uczestnik badania korzystał z usług IWP.

Raport dostarcza również wielu cennych informacji dotyczących współpracy projektantów i przedsiębiorców. Dowiadujemy się m.in., że dominującą formą pozyskiwania nowych klientów i zleceniodawców jest korzystanie z "własnych kontaktów", "z polecenia" lub "inicjatywy samego klienta". A jedynie co piąty badany wskazał, że aktywnie szuka zleceń. Tylko 13 proc. respondentów przygotowuje indywidualną ofertę, z którą następnie zgłasza się do klienta. 50 proc. badanych nie startuje w przetargach/konkursach ofert ogłaszanych przez producentów/firmy, a 39 proc. nie nawiązuje kontaktów z potencjalnymi klientami na targach i wystawach. Aż co piąty badany nie posiada swojego portfolio.

Najczęstszymi problemami, jakie napotykają w swojej pracy projektanci i design managerowie są za niskie budżety przeznaczone na usługi projektowania (80 proc. odpowiedzi), brak zrozumienia roli i znaczenia dobrego designu w firmach (75 proc.) oraz niska świadomość firm na temat procesu projektowania (74 proc.).

Na liście instrumentów wsparcia publicznego w zakresie designu, z których badani chcieliby skorzystać znalazły się przede wszystkim dofinansowanie do specjalistycznego oprogramowania oraz udziału w zagranicznych targach, a także promocja polskiego designu za granicą.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY