REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 lut 2017 16:01
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Dyskusja „Architektura. Nieruchomości komercyjne” podczas 4 Design Days 2017
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days

Jeśli będziemy myśleć tylko o tym, że budynek ma zarabiać, to taka architektura będzie żyć 20-30 lat. Musimy myśleć o formie! - apelowała Giovanna Carnevali, Competition Director w Strelka KB podczas dyskusji na 4 Design Days.

REKLAMA

Dyskusja „Architektura. Nieruchomości komercyjne” podczas 4 Design Days dotykała najważniejszych kwestii związanych z rozwojem realizacji, których głównym celem jest zarabianie pieniędzy. Czy to oznacza, że takie budynki nie mogą być dobrze zaprojektowane?

W dyskusji moderowanej przez Piotra Kraśko zwracano uwagę przede wszystkim na konieczność prowadzenia umiejętnego dialogu na linii architekt-inwestor.

- Musimy nauczyć się rozmawiać, by rozumieć potrzeby inwestora, ale też by tworzyć projekty, które będą dobre. Problemem naszej dyscypliny jest brak wizji rozwoju pewnych segmentów, np. supermarketów. Jeśli będziemy myśleć tylko o tym, że budynek ma zarabiać, to taka architektura będzie żyć 20-30 lat. Musimy myśleć o formie! - apelowała Giovanna Carnevali, Competition Director w Strelka KB.

 Naturalnie paść musiało pytanie o to, czy tworzenie architektury nastawionej na zysk jest czymś złym.

 - Podział na architekturę komercyjną i niekomercyjną stygmatyzuje. Niepotrzebnie. Nie ma niczego złego w tym, że powstaje coś, co ma zarabiać. Architekt jest zawodem odpowiedzialności społecznej, ale to nie zabrania nam tworzenia obiektów nastawionych na zysk – uważa Ewa Kuryłowicz, Wiceprezes Zarządu Kuryłowicz & Associates.

 Według części prelegentów z punktu widzenia architekta podział na obiekty komercyjne i niekomercyjne się zatarł. Jak podkreślają - do każdego z nich specjaliści dziś podchodzą z jednakową starannością.

 - Jeśli już istnieje podział, to na obiekty z zamówień publicznych i prywatnych. Ale nie jest tak, ze któryś z sektorów zasługuje na gorsze traktowanie albo mniejszą uwagę. Dziś nawet w obiektach publicznych są przestrzenie poddawanej komercjalizacji – muszą na siebie zarabiać. I vice versa – projekty komercyjne posiadają elementy o charakterze przestrzeni publicznej. Nie ma więc też granicy wytyczonej przez funkcje – uważa Marcin Grzelewski, partner w APA Wojciechowski.

 Uczestnicy dyskusji zastanawiali się na czym dziś polega tworzenie dobrej architektury i dlaczego obiektów, takich jak w Azji czy na Bliskim Wschodzie nie buduje się dziś np. w Europie.

- Obiekty takie jak biurowce w Dubaju, to na pewno efekt wielkich pieniędzy i wielkiego ego. Ale nie wiem czy jest to dobra architektura, o której będziemy mówić za kilka lat. Warto zastanowić się czasem, ile w zamiarach inwestorów jest cynizmu w wykorzystaniu dobrej architektury jako elementu sprzedażowego. Nie spotkałem inwestora, który powiedziałby, że chce dostać brzydki obiekt handlowy. Każdy chce by był piękny, bo widzi w tym aspekt handlowy – zauważa Wojciech Witek, założyciel Iliard Architecture & Project Management.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.