REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 lut 2017 16:01
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Dyskusja „Architektura. Nieruchomości komercyjne” podczas 4 Design Days 2017
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days
Czy architektura komercyjna przetrwa stulecia? Przeczytaj relację z dyskusji na 4 Design Days

Jeśli będziemy myśleć tylko o tym, że budynek ma zarabiać, to taka architektura będzie żyć 20-30 lat. Musimy myśleć o formie! - apelowała Giovanna Carnevali, Competition Director w Strelka KB podczas dyskusji na 4 Design Days.

REKLAMA

Dyskusja „Architektura. Nieruchomości komercyjne” podczas 4 Design Days dotykała najważniejszych kwestii związanych z rozwojem realizacji, których głównym celem jest zarabianie pieniędzy. Czy to oznacza, że takie budynki nie mogą być dobrze zaprojektowane?

W dyskusji moderowanej przez Piotra Kraśko zwracano uwagę przede wszystkim na konieczność prowadzenia umiejętnego dialogu na linii architekt-inwestor.

- Musimy nauczyć się rozmawiać, by rozumieć potrzeby inwestora, ale też by tworzyć projekty, które będą dobre. Problemem naszej dyscypliny jest brak wizji rozwoju pewnych segmentów, np. supermarketów. Jeśli będziemy myśleć tylko o tym, że budynek ma zarabiać, to taka architektura będzie żyć 20-30 lat. Musimy myśleć o formie! - apelowała Giovanna Carnevali, Competition Director w Strelka KB.

 Naturalnie paść musiało pytanie o to, czy tworzenie architektury nastawionej na zysk jest czymś złym.

 - Podział na architekturę komercyjną i niekomercyjną stygmatyzuje. Niepotrzebnie. Nie ma niczego złego w tym, że powstaje coś, co ma zarabiać. Architekt jest zawodem odpowiedzialności społecznej, ale to nie zabrania nam tworzenia obiektów nastawionych na zysk – uważa Ewa Kuryłowicz, Wiceprezes Zarządu Kuryłowicz & Associates.

 Według części prelegentów z punktu widzenia architekta podział na obiekty komercyjne i niekomercyjne się zatarł. Jak podkreślają - do każdego z nich specjaliści dziś podchodzą z jednakową starannością.

 - Jeśli już istnieje podział, to na obiekty z zamówień publicznych i prywatnych. Ale nie jest tak, ze któryś z sektorów zasługuje na gorsze traktowanie albo mniejszą uwagę. Dziś nawet w obiektach publicznych są przestrzenie poddawanej komercjalizacji – muszą na siebie zarabiać. I vice versa – projekty komercyjne posiadają elementy o charakterze przestrzeni publicznej. Nie ma więc też granicy wytyczonej przez funkcje – uważa Marcin Grzelewski, partner w APA Wojciechowski.

 Uczestnicy dyskusji zastanawiali się na czym dziś polega tworzenie dobrej architektury i dlaczego obiektów, takich jak w Azji czy na Bliskim Wschodzie nie buduje się dziś np. w Europie.

- Obiekty takie jak biurowce w Dubaju, to na pewno efekt wielkich pieniędzy i wielkiego ego. Ale nie wiem czy jest to dobra architektura, o której będziemy mówić za kilka lat. Warto zastanowić się czasem, ile w zamiarach inwestorów jest cynizmu w wykorzystaniu dobrej architektury jako elementu sprzedażowego. Nie spotkałem inwestora, który powiedziałby, że chce dostać brzydki obiekt handlowy. Każdy chce by był piękny, bo widzi w tym aspekt handlowy – zauważa Wojciech Witek, założyciel Iliard Architecture & Project Management.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY