REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy design może przyczynić się do sukcesu firmy?

  • Autor: PARP
  • 07 wrz 2015 11:40
Czy design może przyczynić się do sukcesu firmy?
fot. Fotolia

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała raport o stanie designu w Polsce. W badaniu zrealizowanym na przełomie 2014 i 2015 roku wzięły udział 333 firmy.

REKLAMA

PARP opublikował raport będący jednym z elementów badania Diagnoza stanu designu. To już drugi raport zrealizowany w ramach projektu Ewaluacja zapotrzebowania na wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (dizajnu) finansowanego ze środków pomocy technicznej POIG.

Celem badania jest dostarczenie wiedzy dotyczącej następujących zagadnień:

- charakterystyki rynku design-u w Polsce oraz trendów z nim związanych;
-praktyk związanych z wykorzystaniem designu w polskich przedsiębiorstwach (w tym: rozpowszechnienia designu, form designu, funkcji designu, zasad doboru wykonawców świadczących usługi w obszarze designu);
- korzyści dostarczanych przedsiębiorstwom przez design;
- barier rozwoju oraz wykorzystania designu w Polsce.
Zgromadzona wiedza stanowić będzie podstawę do wypracowania rekomendacji, mających na celu wskazanie pożądanych form i kierunków interwencji publicznych związanych z upowszechnianiem i wpieraniem rozwoju designu w działalności polskich przedsiębiorstw.

W raporcie, opublikowanym w marcu 2015 roku respondentami byli projektanci i design managerowie. W najnowszej publikacji PARP przedstawia stan designu w Polsce z perspektywy przedsiębiorstw. W badaniu wzięło udział 333 firm, głównie z branży przemysłowej, usługowej, handlowej i budowlanej.

Raport dostarcza m.in. informacji na temat roli designu w odnoszeniu sukcesu rynkowego, trudności we współpracy z projektantami, czy skali zatrudnienia projektantów i specjalistów ds. designu w firmach.

Zdaniem 57,8 proc. respondentów produkt lub usługa, w którym wykorzystali wzornictwo odniósł sukces rynkowy. 74 proc. badanych uważa, że produkty ich firmy są dobrze zaprojektowane, przy czym 38,7 proc. firm, które wzięły udział w badaniu posiada strategię designu, a więc np. spójną linię projektową swoich produktów lub usług, współpracuje z biurami projektowymi lub projektantami i traktuje design, jako element procesu tworzenia innowacyjnych produktów lub usług. Tylko 9,9 proc. firm przeprowadziło audyt designu - czyli metodyczny przegląd i ocenę stosowanych w firmie wzorów, znaków lub produktów pod kątem designu.

42,6 proc. badanych firm zatrudnia pracowników, którzy odpowiadają za wzornictwo, ale aż 44 proc. zatrudnionych w firmach projektantów/designerów nie ma wykształcenia kierunkowego, tj. ukończonych studiów wyższych w zakresie projektowania/wzornictwa.

Ponad połowa respondentów (53,7 proc.) korzysta z usług projektantów na każdym etapie rozwoju nowego produktu/usługi, 47,2 proc. - współpracuje jedynie na etapie stylizacji produktów, nadania formy już istniejącym produktom.

Autorzy badania zestawili również odpowiedzi przedsiębiorców i projektantów oraz menedżerów wzornictwa. Udział designu w sukcesie produktu przedsiębiorcy ocenili na 59 proc., druga grupa - na 68 proc..

Jako przyczynę najczęstszych problemów w zakresie korzystania z usług zewnętrznych projektantów firmy podają m.in. wysokie ceny za usługi (47,9 proc.), zbyt duże przywiązanie do autorskiej wizji projektu (33,9 proc.), zbyt długi czas realizacji projektu (32,1 proc.), nieterminowe wykonywanie projektów (30,3 proc.) oraz projekty niedopasowane do potrzeb klientów firmy (28,5 proc.).

Na liście instrumentów wsparcia publicznego w zakresie designu dla przedsiębiorców, z których badani chcieliby skorzystać wymieniono m.in. dofinansowanie do badań i rozwoju w zakresie nowych produktów i usług, portal internetowy - bazę danych projektantów i wykonawców oraz dofinansowanie do etapu wdrożenia projektu wzorniczego.

Czytaj cały raport TUTAJ

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.