REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy miastom potrzebne są dekoracje?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 13 gru 2017 13:50
Czy miastom potrzebne są dekoracje?
fot. pixabay.com

Mieszkańcy lubią dekoracje ulic miast, cenią je i uważają, że podnoszą prestiż ich miejsc zamieszkania. Urzędnicy zazwyczaj nie do końca doceniają ich wagę - zwłaszcza poza okresem świątecznym. Tylko nieliczne samorządy troszczą się o pełne i świadome wykorzystanie siły nośnej dekoracji w staraniach o przychylność mieszkańców i turystów.

REKLAMA

W okresie świątecznym ulice niemal każdego miasta rozświetlają tysiące kolorowych lampek w formie choinek, dzwonków czy bombek. To dobry moment, by zastanowić się nad rolą dekoracji świetlnych w strategiach miast. Czy temat dekoracji jest elementem dokumentów strategicznych? Czy ich siła nośna jest wystarczająco wykorzystywana? Czy dekoracje powinny być obecne w przestrzeni miejskiej tylko w czasie okołoświątecznym? Na te i inne pytania odpowiada Raport branżowy „Rola dekoracji świetlnych w strategii miast”, przygotowany przez IPB Decoration.

W raporcie, poza wynikami badań, znalazły się wypowiedzi ekspertów związanych z rynkiem. A w części opisującej rezultaty kilkumiesięcznych badań znajdują się odpowiedzi, jakich udzieliły dwie badane grupy: przedstawiciele samorządów i mieszkańcy miast, podsumowane wnioskami.

Jak wylicza w Raporcie w swoim komentarzu eksperckim Robert Stępowski z portalu marketingmiejsca, miastom potrzebne są dekoracje z trzech powodów. Po pierwsze: Polacy chcą otaczać się pięknymi rzeczami. Po drugie: zadowoleni mieszkańcy to najlepsi ambasadorzy. Po trzecie: przemyślane i efektowne dekoracje to darmowa promocja.  - Potrzebujemy pięknego otoczenia. Po okresie zaciskania pasa, dorabiania się, kupowania mieszkań i samochodów, budowania wodociągów, szkół i dróg, zaczynamy zwracać uwagę także na estetykę naszych mieszkań, ale i miast, w których mieszkamy - podaje ekspert.

Inny rodzaj motywacji samorządów do dekorowania miast podkreśla w raporcie profesor Anna Karwińska z krakowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. W jej opinii miasta w kwestii dekoracji determinują nie tylko oczekiwania mieszkańców,  ale ponadterytorialna rywalizacja. Samorządy czują presję „z góry”. - Miasta współczesne funkcjonują w warunkach zaostrzonej konkurencji, przekraczającej granice jednego państwa, co oznacza znacznie większą złożoność problemu wykreowania swojego wizerunku w sposób niebanalny, wyróżnienie się wśród innych, znalezienie jakiegoś wyjątkowego sposobu pokazania własnych zasobów. Działania na rzecz tworzenia wizerunku miasta opierają się na definiowaniu znaczenia poszczególnych miejsc, wykorzystaniu wartości przypisywanych elementom materialnym i niematerialnym środowiska, które współtworzą charakter miasta, jego „ducha”, rozpoznawalną i charakterystyczną dla konkretnego miejsca atmosferę - wskazuje.

Jednak każde z ekspertów podkreśla wagę dekoracji i ich rolę w kształtowaniu wizerunku miast. Część badawcza prezentuje stanowisko włodarzy miast w tej kwestii.

Część badawcza Raportu została podzielona na dwie część zgodnie z grupami respondentów, biorących udział w badaniu. Wyniki badań prezentują stosunek obu grup do wybranych aspektów dekoracji w miastach.

Do przedstawicieli samorządów zostały skierowane pytania m.in. o to, jaką według nich rolę pełnią dekoracje zewnętrzne w ich miejscowościach, jaką rolę miasto powinno przywiązywać do dekoracji bożonarodzeniowych oraz o rolę dekoracji w innych okresach w roku, a także o to, czym kierują się przy planowaniu dekoracji.

Z kolei mieszkańcom zadane zostały pytania, dotyczące ich nastawienia do dekoracji i roli, jaką według nich pełnią w miastach. Pytania dotyczyły m.in. tego, jak ankietowani oceniają miasta, które stosują dekoracje oraz jakie mają oczekiwania względem miejskich ozdób. Zadaniem respondentów-mieszkańców miast było też określenie swojego zdania w stosunku do zaproponowanych twierdzeń.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.