REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy projekty typu mix zdominują rynek?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 02 sie 2016 14:04
Czy projekty typu mix zdominują rynek?
fot. OVO Wrocław

Biura, strefa konferencyjna, hotel, usługi, pasaż handlowy, kawiarnie, restauracje i atrakcyjna przestrzeń publiczna wokół obiektu. Czy inwestorzy projektów biurowych postawią na inwestycje łączące wiele funkcji?

REKLAMA

Wysoki poziom podaży utrzymujący się na rynku biurowym sprawia, że inwestorzy coraz chętniej sięgają po niestandardowe rozwiązania i wprowadzają zmiany w strukturze inwestycji. Zarówno na rynku warszawskim, jak w miastach regionalnych pojawia się coraz więcej projektów wielofunkcyjnych, które wciąż paradoksalnie traktowane są jako niszowe. Wydaje się jednak, że tego rodzaju obiekty, które dla najemców są bardziej atrakcyjne niż inwestycje stricte biurowe, w dłuższej perspektywie mają szansę stać się znaczącą częścią segmentu nieruchomości komercyjnych.    

W projektach, o których mowa wraz z budynkami biurowymi projektowane są najczęściej hotele, a cały kompleks wzbogaca także strefa konferencyjna i rekreacyjna oraz handlowo-usługowa. Niejednokrotnie towarzyszy im również efektownie rozplanowana przestrzeń publiczna wokół budynków. Tak zaaranżowane inwestycje mają automatycznie szerszą grupę odbiorców, ponieważ zapewniają komplet podstawowych usług na miejscu. Powstające w nich hotele gwarantują szerszy serwis na terenie kompleksu i przyciągają klientów do strefy retail także po godzinach pracy biur.  

Im więcej funkcji oferuje projekt, tym łatwiej o najemców     

Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu firmy doradczej Walter Herz przyznaje, że sposób funkcjonowania firm, jak również wymagania najemców względem wynajmowanej powierzchni biurowej są ściśle związane z oczekiwaniami ich pracowników. - Zarówno sama przestrzeń biura, jak i cały kompleks muszą zapewniać maksymalną wygodę w codziennym funkcjonowaniu w miejscu pracy - zauważa. - Szczególną uwagę firm, które poszukują powierzchni biurowej zwracają inwestycje, które poza standardowymi usługami gastronomicznymi, czy punktami handlowo-usługowymi zapewniają bezpośredni dostęp do różnego rodzaju placówek, jak usługi medyczne, klub fitness, restauracje, kawiarnie, puby, przedszkola, czy hotel znajdujący się w obrębie inwestycji, który stanowi duże ułatwienie dla osób podróżujących służbowo - podkreśla Bartłomiej Zagrodnik.

Specjaliści z firmy Walter Herz, która prowadzi obecnie negocjacje w zakresie realizacji 8 budynków hotelowych, zwracają uwagę że budowa hotelu wymaga od dewelopera szerokiego zaangażowania i odpowiedniego podejścia już na etapie planowania i projektowania budynku. - Wiąże się to ze specyfiką budowy obiektów hotelowych. Chodzi o wydzielenie wind i wejścia do budynku oraz podział kosztów eksploatacyjnych poprzez właściwe zaprojektowanie zindywidualizowanych instalacji i systemu wodno-kanalizacyjnego, który jest zdecydowanie bardziej rozbudowany w porównaniu z budynkami, które pełnią klasyczną funkcją biurową. Wszystkie te podziały mają za zadanie optymalizację kosztów eksploatacyjnych przypisanych do poszczególnych funkcji oraz jak najbardziej racjonalny ich podział pomiędzy najemców. Nie mniej ważna jest dobra aranżacja strefy restauracyjnej, projektowanej stosownie do ilości hotelowych gwiazdek, czy wykorzystanie dodatkowych walorów budynku, jak np. rozlokowanie tarasów widokowych w przypadku wysokościowców i innych atrakcji w budynku. - wymieniają eksperci Walter Herz.  



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.