REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Dąbrowa Górnicza zamawia projekty. Zmiany czekają kolej w centrum i Gołonogu

  • Autor: PAP
  • 06 lis 2017 09:13
fot. pixabay.com

Wspólny z zarządcą kolejowej infrastruktury przetarg na zaprojektowanie przebudowy stacji w centrum Dąbrowy Górniczej i przystanku w dzielnicy Gołonóg, a także ich otoczenia, koordynuje dąbrowski samorząd. Powstać mają m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.

REKLAMA

Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej - na linii kolejowej nr 1 tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami. Zamknięty niedawno zabytkowy budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w ostatnich latach, pochodzącego z lat 80. XIX wieku, budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym jedna z odnóg kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

W lutym br. miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy rewitalizacji dworców w centrum oraz Gołonogu oraz zagospodarowania przyległych terenów. Kilka miesięcy później dąbrowski samorząd uzgodnił z PLK przygotowanie założeń do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Efektem są założenia ogłoszonego pod koniec października przetargu.

Przetarg ten podzielony jest na dwa zadania dotyczące: stacji w centrum i przystanku w Gołonogu; w każdym z nich wykonawca wykona projekty dla miasta oraz PLK.

Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum, mogącego obsługiwać naraz pięć autobusów komunikacji miejskiej, z parkingami typu park&ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), parkingami dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz jego połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie połączony z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówi też zaprojektowanie nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi - aby utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji kolejowej w centrum PLK będzie oczekiwała zmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch nowych peronów wyspowych z torami - odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać ma też nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami, a także nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku w Gołonogu miasto oczekuje projektu budowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej, mogącego obsługiwać naraz pięć autobusów komunikacji miejskiej, z parkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i zadaszonymi parkingiem na 50 rowerów. Powstać ma też układ komunikacyjny wiążący centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.