REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Design&Build w praktyce

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 18 maj 2016 09:47
Design&Build w praktyce
Whirlpool, fot. materiały prasowe
Design&Build w praktyce
Design&Build w praktyce
Design&Build w praktyce

Design&Build to pojęcie, które robi ogromną furorę na rynku aranżacji powierzchni komercyjnych. W skrócie Design&Build to trzy razy „O”: oszczędność czasu, oszczędność pieniędzy i odpowiedzialność. Czym więc jest dokładnie Design&Build? Jaki jest jego główny cel i komu przynosi największe korzyści?

REKLAMA

W polskiej branży zajmującej się aranżacjami i wykończeniami powierzchni komercyjnych (biura, hotele, centra handlowe, centra medyczne) to termin i pojęcie, choć coraz bardziej popularne, wciąż nowe i nie do końca zdefiniowane. Warto się przyjrzeć, jak idea Design&Build jest realizowana przez międzynarodowe koncerny na światowych rynkach.

Obrazek z wielu puzzli

Design&Build to metoda polegająca na budowie wspólnej platformy dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w projekt wykończeniowy czy budowlany. Celem jest kompleksowe patrzenie na całą realizację, a nie wydzielanie obszarów odpowiedzialności. Takie podejście ma ograniczać ryzyka inwestycyjne na każdym etapie.

Odmian realizacji idei Design&Build jest kilka

Po pierwsze, forma najczystsza: projekt realizuje jedna firma, która kompleksowo zajmuje się całym procesem: od rozpoznania oczekiwań klienta i wymaganych (często nie do końca uświadamianych) funkcjonalności, przez przygotowanie projektu architektonicznego przestrzeni i instalacji z uwzględnieniem potrzeb oraz możliwości budżetowych, po wykonawstwo budowlane i wyposażenie wnętrza. Zakres prac może ograniczać się tylko do stworzenia pustej przestrzeni albo iść dalej i obejmować pełną aranżację, np. włącznie z meblami, tkaninami i drobnymi elementami wykończeniowymi.

 Takie rozwiązanie ma najwięcej zalet i jest najbardziej przejrzyste: jeden podmiot, jedna odpowiedzialność.  Jest też najłatwiejsze dla inwestora w sposobie procedowania: nawiązywania współpracy, jej prowadzenia, oddania projektu czy dochodzenia ewentualnych roszczeń. Przykłady tego modelu to np. warszawskie biura MMC (Marsh McLennan Companies), Whirlpool czy obecnie Stanley Black&Decker.

- Design & Build to przede wszystkim poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Kiedy jeden partner czuwa nad designem i wykonaniem wnętrza, nie musimy martwić się, że przy rozliczeniu zabraknie nam pieniędzy. Projekt od samego początku jest zaplanowany w najdrobniejszych szczegółach. Architekt i wykonawca stanowią jeden, zgrany team, projektujący zgodnie z wyznaczonym budżetem i korporacyjnymi wytycznymi, które nie zawsze są łatwe do spełnienia – tłumaczy Jacek Białas, Director of EMEA Business Services z firmy Stanley Black&Decker, która właśnie realizuje duży projekt swojego biura.

 Po drugie, mamy do czynienia z formami mieszanymi, gdzie jedna z firm od początku koordynuje wielu wykonawców i może samodzielnie wykonywać tylko część prac. Podmiot ten współpracuje np. z zewnętrznym biurem architektonicznym wybranym przez klienta czy innymi kontrahentami wskazanymi przez inwestora. Jednak to koordynator ponosi odpowiedzialność za całość projektu. Rozwiązanie to pozwala na takie przygotowanie prac, które z jednej strony odpowiada potrzebom klienta, a z drugiej jest możliwe do zrealizowania w określonych warunkach budowlanych, czasie i budżecie. W istotny sposób zmniejsza liczbę ewentualnych przeróbek i poprawek w projekcie architektonicznym.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.