REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Dlaczego Frank Gehry zwyciężył w Krakowie?

  • Autor: PAP
  • 03 kwi 2017 09:15
Dlaczego Frank Gehry zwyciężył w Krakowie?
fot. AMUZ Kraków

Projekt nowego kompleksu Akademii Muzycznej w Krakowie, przygotowany przez firmę architektoniczną "Gehry Partners LLP" Franka Gehry'ego z USA, zwyciężył w konkursie na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej nowego zespołu budynków dydaktycznych uczelni. Dlaczego wybrano właśnie ten projekt?

REKLAMA

Wyniki konkursu ogłoszono w Krakowie. Według rektora AM prof. Stanisława Krawczyńskiego rozstrzygnięcie konkursu było krokiem milowym w rozwoju uczelni, która już za cztery lata może przeprowadzić się do nowej siedziby. Jej koszt oszacowano wstępnie na ok. 160 mln zł.

Zwycięski projekt wybrano spośród 33 projektów zgłoszonych do konkursu. W uzasadnieniu wyboru podano, że pierwszą nagrodę przyznano "za najlepsze walory rozwiązań urbanistycznych i funkcjonalno-użytkowych oraz za unikatowe rozwiązania funkcjonalno-akustyczne w sali koncertowej i kluczowych sal dydaktycznych".

Zdaniem sądu konkursowego, "układ urbanistyczny został dobrze powiązany z otoczeniem wykorzystując potencjał terenu planowanego jako pierwsza część zespołu obiektów dedykowanego muzyce". "Kameralne rozwiązania budynków akademii dają możliwość zintegrowania wszystkich planowanych w przyszłości przedsięwzięć, które wraz z parkiem miejskim stworzyć powinny nową muzyczną część miasta - park muzyki. Utopione w parku pawilony tworzą poszczególne segmenty uczelni, połączone wewnętrznym pasażem pomiędzy dwoma wejściami, a wewnętrzne uliczki w powiązaniu z zewnętrznymi dziedzińcami i zielenią parku kreują niepowtarzalną atmosferę uczelni artystycznej" - napisano m.in. w uzasadnieniu decyzji sądu konkursowego.

Jak powiedział przewodniczący sądu arch. Antoni Domicz, zwycięska praca była odmienna od innych - bardzo różnorodna, rozczłonkowana i bogata architektonicznie. Była też pracą, która najbardziej się zmieniła w rozwiązaniach między pierwszym a drugim etapem.

"Jej mocnym atutem jest sala koncertowa, niestandardowa, bo zaplanowana na rzucie kwadratu i otoczona wieńcem widowni rozmieszczonej na paru poziomach, również na nadwieszonych nad tą salą balkonach. Również atutem była organizacja przestrzeni wewnętrznych, która minimalizowała długie korytarze pomimo tego, że działka jest długa i wąska" - wyjaśnił architekt. Przyznał, że jako jedyny nie głosował jednak na zwycięski projekt uważając, że "zbyt wielkie bogactwo formalne może być utrudnieniem przy projektowaniu następnych instytucji muzycznych na tym terenie".

Zadowolenie ze zwycięskiego projektu wyraził rektor Akademii Muzycznej prof. Stanisław Krawczyński. Jego zdaniem projekt "jest świetnie pomyślany, przede wszystkim pod względem integracji uczelni oraz porywającej sali koncertowej, zapewniającej bezpośredni kontakt publiczności z wykonawcami". "Słuchający muzyki siedzą wokół wykonawców, co tworzy jedność, którą powinna charakteryzować się uczelnia" - podkreślił rektor.

W ocenie konkursowych projektów uczestniczył w roli eksperta śwaitowej sprawy specjalista akustyki Yasuhisa Toyota z firmy Nagata Acoustics, znany w Polsce m.in. z konsultacji przy budowie sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY