Dobre wiadomości dla warszawskiego metra



UM Warszawa - 21-06-2018 15:38


Stolica otrzymała dwa pozwolenia dotyczące rozbudowy II linii metra na Bródno, natomiast później Metro Warszawskie wybrało firmę, która dostarczy nowe pociągi potrzebne do obsługi coraz dłuższej linii.

– Mogę ogłosić, że II linia metra wjeżdża na Bródno – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy i dodaje – Wydanie tego pozwolenia pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość i urzeczywistnia nasze plany rozbudowy podziemnej kolei. Mieszkańcy Bródna są coraz bliżej rozpoczęcia prac. Wierzę, że już wkrótce otrzymamy kolejne zezwolenia, a także podpiszemy umowę na drążenie stacji i tuneli.
 
Warszawa otrzymała w środę dwa pozwolenia na budowę – jedno dla stacji C20 „Kondratowicza”, drugie dla komory demontażowej dla tarcz TBM za stacją Trocka.

Stacja powstanie przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej z L. Kondratowicza a wyjścia z niej poprowadzą podróżnych m.in. na przystanki tramwajowe przy ul. św. Wincentego, na przygotowywanej przez Tramwaje Warszawskie trasie na Zieloną Białołękę. „Kondratowicza” będzie jedną z trzech stacji ostatniego odcinka II linii metra w prawobrzeżnej Warszawie. Pozostałe to C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną i C21  „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. To w sumie ok. 4 km trasy.

Drugie z pozwoleń dotyczy komory do demontażu tarcz drążących tunel. To betonowa budowla, która znajdzie się za ostatnią stacją budowanego właśnie odcinka metra na Targówku. Do niej dotrą tarcze TBM budujące tunele metra ze stacji C21, w niej będą rozmontowane i wyjęte spod ziemi.

Trwa właśnie przetarg na budowę tego odcinka metra. Wybrany wykonawca wybuduje także podziemną halę torów odstawczych za ostatnią stacją, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy). Na Bródno podziemna kolej dojedzie w 2022 roku. 

– Jesteśmy w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonanie ostatniego fragmentu wschodniej części II linii metra. Liczymy, że sprawnie uda się przeprowadzić wszystkie formalności i już wkrótce podpiszemy umowę z wykonawcą – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka wygrało przetarg na dostawę pociągów ogłoszony przez Metro Warszawskie. Czesi zaoferowali je za kwotę 1,077 mld zł. Producent ma dostarczyć 45 nowych, jednoprzestrzennych, sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie podstawowe to 37 pociągów – 222 wagony, w tym 74 wyposażone w kabinę maszynisty. W ramach opcji może zostać ono poszerzone o kolejne 8 składów czyli 48 wagonów (w tym 16 z kabiną maszynisty). Pociągi zostaną dostarczone w ciągu 53 miesięcy od podpisania umowy. Będą jeździły zarówno na I, jak i II linii metra.

Wśród kryteriów wyboru znalazły się cena, zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu i zastosowane rozwiązania ekologiczne. Zwycięska oferta zebrała 97,62 pkt. na 100 możliwych. Przetarg zainteresował największych światowych producentów taboru szynowego. Swoje oferty złożyły także firmy Stadler, CAF, Alstom oraz konsorcjum spółek Siemens, Siemens Oesterreich oraz nowosądeckiego Newagu. Wybór najlepszej oferty nie kończy procedury.