REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 cze 2018 10:02
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu
fot. mat. prasowe Baumit
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu
Dworzec kolejowy w Bydgoszczy. Udana renowacja historycznego obiektu

Całkowicie odmieniony dworzec wyspowy Bydgoszcz Główna został doceniony w plebiscycie "Fasada Roku". Bydgoska stacja, która przeszła generalny remont między 28 maja 2014 a 24 sierpnia 2015 roku, została jednogłośnie wybrana przez jurorów konkursu jako budynek o najlepiej przeprowadzonej renowacji zdobywając tym samym pierwsze miejsce w swojej kategorii.

REKLAMA

Po intensywnych i obfitujących w emocje obradach, które odbyły się 8 lutego we Wrocławiu, jury konkursu „Fasada Roku 2017” dokonało wyboru. Spośród rekordowych 215 zgłoszeń eksperci związani z budownictwem, doświadczeni architekci i przedstawiciele mediów branżowych wyłonili zwycięzców i wyróżnionych w pięciu kategoriach. 

Bezkonkurencyjna renowacja

W plebiscycie wzięły udział obiekty, których elewacje zostały stworzone w oparciu o kompletną technologię Baumit. W przypadku dworca na stacji Bydgoszcz Główna, który okazał się bezkonkurencyjny w kategorii „Budynek po renowacji”, o jego zwycięstwie zadecydowała wypadkowa takich kwestii jak projekt oraz jakość wykonania, ale i najlepszy możliwy dobór materiałów budowlanych.  

Najpierw jednak kilka słów o nowym wyglądzie dworca. Obiekt, który w pierwotnej wersji powstał już w 1851 roku, przez lata przebudów i intensywnego użytkowania, wymagał kompleksowej odnowy. Tę zleciła spółka PKP Intercity i Urząd Miasta Bydgoszcz, a jej projekt przygotowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o. Wykonaniem prac zajęło się konsorcjum Budimexu SA i PW Lech.

Renowacja objęła stary dworzec wyspowy z odtworzeniem wcześniejszych podziałów oraz dobudowę nowej części – 5-kondygnacyjnego obiektu przy ul. Zygmunta Augusta. W najwyższej części nowego dworca znalazło się miejsce na pomieszczenia biurowe, zaś w najniższej, przeznaczonej dla pasażerów, na 9 kas biletowych, tunel prowadzący na perony oraz lokale handlowe i usługowe.

Kluczowe aspekty

Kluczową dla przywrócenia dworcowi wyglądu z końca XIX wieku okazała się rekonstrukcja wież, które w latach 60. ubiegłego wieku zostały w nieprzemyślany sposób przebudowane. Budynek zyskał również dzięki starannemu odtworzeniu sztukaterii (zwłaszcza attyki oraz licznych konsol pod gzymsami), przywróceniu oryginalnego kształtu otworów okiennych i nowemu dachowi o lekkim spadku, co nadało bryle budynku lekkości.

To ogrom pracy, zwłaszcza biorąc pod uwagę krótki, bo nieco ponad roczny czas trwania remontu. Renowacja bydgoskiego dworca nie polegała jednak wyłącznie na restauracji mającej na celu przywrócenie mu historycznego wyglądu. Wiek budynku postawił przed wykonawcami spore wyzwanie – musieli się oni zmierzyć między innymi z zawilgoceniem murów.

– Podczas prowadzenia prac na większości obiektów historycznych problemem są mokre mury. Wynika to najczęściej z braku izolacji przeciwwilgociowych, jak i bieżących konserwacji, a pamiętajmy, że woda w każdej postaci – płynnej (deszcz), gazowej (mgła) i stałej (lód)  – niszczy wszystkie materiały budowlane – mówi Maciej Iwaniec, Konserwator Zabytków Architektury i Manager Renowacje i Fasady w firmie Baumit.– Głównym powodem zawilgocenia większości murów pozbawionych lub niesprawnych izolacji jest kapilarne podciąganie wody z gruntu. Partie cokołowe narażone są także na rozbryzg wód opadowych od twardych nawierzchni, betonowych opasek lub chodników. Zachlapywanie murów sięga często 60-80 cm powyżej poziomu gruntu. Widać to po ciemnym mokrym pasie, często ze śladami odbitego z gruntu piasku – wyjaśnia. 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.