REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Dworzec Łódź Fabryczna otwarty. Zobacz nową wizytówkę Łodzi

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 12 gru 2016 09:20
Dworzec Łódź Fabryczna otwarty. Zobacz nową wizytówkę Łodzi
fot. materiały prasowe Torpol
Dworzec Łódź Fabryczna otwarty. Zobacz nową wizytówkę Łodzi
Dworzec Łódź Fabryczna otwarty. Zobacz nową wizytówkę Łodzi
Dworzec Łódź Fabryczna otwarty. Zobacz nową wizytówkę Łodzi
Dworzec Łódź Fabryczna otwarty. Zobacz nową wizytówkę Łodzi
Dworzec Łódź Fabryczna otwarty. Zobacz nową wizytówkę Łodzi

Nad tym projektem pracowało 300 projektantów, którzy wykonali prawie 13 tys. rysunków, a realizacja wymagała zaangażowania blisko 15 tys. pracowników, zarządzanych przez ok. 300 inżynierów z różnych branż. Trzy przestronne hale doświetlone naturalnym światłem słonecznym, trzy poziomy użytkowe, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami, dworzec autobusowy na 24 stanowiska, trzy poziomy parkingów, zielony pasaż dla pieszych, miejsca dla rowerzystów, nowe ulice i linia tramwajowa – wszystko to łączy się w otwartym 11 grudnia multimodalnym dworcu Łódź Fabryczna.

REKLAMA

To największa tego typu inwestycja w historii polskiej kolei. Wart niemal 1,8 mld zł multimodalny dworzec Łódź Fabryczna łączy kolej dalekobieżną i aglomeracyjną z komunikacją autobusową - regionalną i miejską, tramwajową oraz ruchem samochodowym. Dworzec został wybudowany przez konsorcjum firm – Torpol (lider konsorcjum), Astaldi, PBDiM oraz Intercor. 

Obiekt ma trzy poziomy. Na najniższym poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Unikalna konstrukcja dachu ze stalowych ram wypełnionych dziesięcioma tysiącami trójkątnych, częściowo przeziernych, paneli sprawia, że naturalne światło dociera do hali peronowej i oryginalnie ją doświetla.

Na każdym peronie znajdują się dwie windy, a także schody ruchome i ułatwiające transport bagażu ruchome chodniki (travelatory). Na wyższym poziomie, 8 m pod ziemią, zlokalizowanych jest 18 kas, a także poczekalnie, obiekty komercyjne i pasaże. Po północnej stronie na tym poziomie znajduje się wielostanowiskowy przystanek autobusowy, z którego korzystać będą przewoźnicy z całego kraju.

Obiekt dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych: osoby o ograniczonej mobilności kupią bilety w trzech specjalnie dla nich przygotowanych kasach z większą przestrzenią i niższymi ladami, przyciski w windach opisane są alfabetem Braille’a, wszędzie w posadzce są ścieżki naprowadzające i płytki wskaźnikowe dla osób niewidomych i słabo widzących. Również na krańcach peronów znajdują się takie oznaczenia.

Na poziomach: -11, -14, -17 ulokowano parking dla samochodów i motocykli. Miejsca postojowe dla rowerów przewidziano na poziomie ulicy (0). Na tym poziomie znajdują się również główne reprezentacyjne wejścia do budynku. Od strony zachodniej do wejścia prowadzi łagodnie opadająca rampa dla pieszych ze schodami trybunowymi po obu stronach. W pobliżu jest również przesiadkowy przystanek tramwajowy.

Wschodnia strona przewidziana jest dla podróżnych, którzy dotrą do obiektu samochodem lub innym pojazdem. Przed wejściem wybudowano system ramp dojazdowych do obiektu, a także parking krótkoterminowego postoju „kiss&ride”. Przeszklone wejście prowadzi do wschodniej hali, w której w naturalnej skali i z zachowaniem najbardziej wartościowych pod względem architektonicznym detali odtworzono fasady starego dworca. Dzięki przeszkleniom w dachu również tu w spektakularny sposób dociera naturalne światło. 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY