REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Dworzec w Olsztynie zabytkiem? PKP ostrzega, że to zablokuje inwestycję

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 03 lis 2017 16:12
fot. shutterstock

PKP S.A. zamierza wyburzyć obecny, niefunkcjonalny dworzec kolejowy Olsztyn Główny i w jego miejscu postawić nowy budynek – nowoczesny, dostosowany do wszystkich grup podróżnych i ich potrzeb. Zdaniem spółki, dzięki modernizacji obiekt ma szansę stać się wizytówką kolei i miasta.

REKLAMA

Jak czytamy w oficjalnym oświadczeniu PKP S.A., plany lokalnych stowarzyszeń związane z wpisaniem dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków mogą całkowicie zablokować inwestycję planowaną przez PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W konsekwencji, uniemożliwi to budowę nowoczesnego, ergonomicznego budynku i modernizację infrastruktury torowo-peronowej. Z pewnością zablokuje również budowę przejścia łączącego kompleks dworcowy z Zatorzem. Wniosek o wpisanie do rejestru ma bowiem na celu zachowanie układu przestrzennego całego kompleksu dworcowego – wraz z budynkiem PKP, PKS i biurowcem Przewozów Regionalnych.

Zdaniem PKP S.A., mylące jest sformułowanie używane przez Forum Rozwoju Olsztyna, stwierdzające, że mimo ewentualnego wpisania dworca kolejowego do rejestru możliwy będzie montaż schodów ruchomych i windy w budynku. Wniosek o uznanie obiektu za zabytek obejmuje również takie elementy, jak posadzki. Montaż windy lub schodów może okazać się więc niemożliwy bez naruszania zabytkowej nawierzchni wewnątrz budynku.

Jak czytamy dalej w oświadczeniu PKP S.A.: "Stowarzyszenie wnioskujące o wpis do rejestru zabytków zdaje się nie zwracać uwagi na zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla tego terenu. Zapisy dokumentu wyraźnie wskazują, że remont lub przebudowa dworca będą traktowane jako działania tymczasowe „do czasu realizacji docelowej zabudowy kwartału”. Przeprowadzenie na dworców robót tymczasowych, nie zaś docelowej, kompleksowej przebudowy, nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego. Zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wskazują również, że w pobliżu dworca planowana jest budowa centrum handlowego. Niezrozumiałe wydają się więc zarzuty FRO dotyczące zlokalizowania na nowym dworcu „minimalnej ilości przestrzeni na funkcje dodatkowe takie jak kioski, punkty gastronomiczne czy sklepy”. Wszystkie te funkcje znajdą się właśnie w centrum handlowym. Warto również podkreślić, że przyszły obiekt PKP S.A. ma zapewnić przede wszystkim obsługę ruchu pasażerskiego. Nie oznacza to całkowitej rezygnacji z funkcji usługowych na dworcu. Jednak o tym, jak duża powierzchnia zostanie przeznaczona na ten cel zdecyduje rzeczywiste zapotrzebowanie. PKP S.A. pragnie również zwrócić uwagę na fakt, że to właśnie Forum Rozwoju Olsztyna zarzucało kolejowej spółce w poprzednich latach, że zamiast dworca zamierza stworzyć z Retail Provider galerię handlową podobną do tej w Poznaniu. Obecne plany PKP S.A. są zatem wyjściem naprzeciw oczekiwaniom FRO".

W oświadczeniu PKP S.A. podkreśla, że zmniejszenie kubatury i powierzchni przyszłego dworca nie wpłynie na pogorszenie komfortu pasażerów. Czytamy: "Przyczyni się natomiast do lepszego dostosowania obiektu do aktualnych potrzeb. Mniejsza powierzchnia dworca wynikać będzie przede wszystkim z likwidacji nieużytkowanych obecnie piwnic. Argumenty stowarzyszenia dotyczące zmniejszenia powierzchni budynku o około połowę powinny być traktowane na tym etapie na wyrost. O tym, jaka będzie ostateczna powierzchnia obiektu zdecyduje bowiem rzeczywiste zapotrzebowanie powierzchniowe oraz projekt przygotowany przez wyłonioną w przetargu firmę".

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY