REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Dziś nie ma już sensu budować tradycyjnie...

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 08 paź 2014 14:37
Dziś nie ma już sensu budować tradycyjnie...
Panel Zielone budownictwo, Property Forum 2014

...trzeba budować ekologicznie. Od 2020 r. budynki będą musiały spełniać bardzo wyśrubowane normy. Nie ma zatem innej drogi niż zrównoważone budowanie. To przyszłość i coraz częściej wymagany standard dla budynków handlowych, biurowych, a nawet użyteczności publicznej. O czym jeszcze rozmawiali goście panelu dyskusyjnego „Zielone budownictwo", który odbył się podczas Property Forum 2014 - zachęcamy do przeczytania relacji.

REKLAMA

- W tradycyjnym budynku nie mamy szans na osiąganie takich efektów jak w zbudowanym przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii - przekonywał Mirosław Czarnik, prezes zarządu, Górnośląski Park Przemysłowy Sp. z o.o. Mirosław Czarnik na przykładzie biurowca im. Goeppert-Meyer w GPP przedstawiał korzyści płynące ze standardów zielonego budownictwa. - Koszty są niższe o 40 proc., a efektywność pracowników wyższa nawet o 20-40 proc. To dane po dwóch latach działalności biurowca - mówił podczas panelu Zielone Budownictwo na Property Forum 2014.

Do gry w zielone przekonała się też spółka PKP S.A., która podczas panelu dyskusyjnego zaprezentowała swoje cztery pilotażowe projekty Innowacyjnych Dworców Systemowych w Mławie, Strzelcach Krajeńskich, Nasielsku i Ciechanowie. - Zmniejszenie powierzchni tradycyjnych dworców z 1,5 mkw. do nawet 300-200 mkw. pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych. Wybudowanie nowego dworca z zastosowaniem zielonych technologii kosztuje ok. 14 mln zł, a dworca tradycyjną metodą ok. 18 mln zł. Daje to realne oszczędności - przekonywali przedstawiciele PKP S.A., Bartosz Szubski i Jarosław Bator.

Zielone budownictwo - wciąż moda czy już standard? 

Również centra handlowe nie uciekną przed wytycznymi norm ekologicznych. - Polski rynek centrów handlowych liczy już ok. 20 lat. Kiedyś dominującym operatorem centrów był duży hipermarket spożywczy. Dziś dominują galerie - mówiła podczas panelu Elżbieta Urbańczyk, dyrektor Działu Zarządzania Środowiskowego w Metro Properties Sp. z o.o. - Zmienia się zatem funkcja centrów handlowych, zmienia się także cel odwiedzania tego typu miejsc przez klientów. Dlatego centra handlowe muszą zmienić ofertę. Filozofia bycia zielonym wiąże się z przebywaniem w odpowiednim dla człowieka środowisku. Certyfikaty dają ten komfort, że człowiek może mieć optymalne warunki w danym budynku - dodała.

Zdaniem Marii Dreger, Menadżera ds. Norm i Standardów w Rockwool Polska Sp. z o.o. za modą idą dobre standardy. - Należy oddzielić zielone budownictwo od zielonych certyfikatów. Obydwa te aspekty są modą, ale dzięki tej modzie budownictwo zmierza w dobrym kierunku, przyjaznemu człowiekowi środowisku i ekonomii - argumentowała Maria Dreger.

Podobnego zdania był Mirosław Czarnik. - To nie jest już moda, a konieczność! Od 2020 r. budynki będą musiały spełniać bardzo wyśrubowane normy. Nie ma zatem innej drogi niż zrównoważone budowanie. Oczywiście, tych budynków jest mniej niż budowanych metodą tradycyjną i nie każdy najemca ma możliwość przeprowadzić się do nowoczsnego biurowca. Jednak podejmowanie dziś decyzji o budowaniu bez zastosowania norm ekologicznych jest błędem - powiedział prezes Górnośląskiego Parku Przemysłowego.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.