REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

EEC 2015: Design się opłaca

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 24 kwi 2015 09:43
EEC 2015: Design się opłaca
Sesja Design projektowanie kreatywność, Europejski Kongres Gospodarczy 2015

Sukces firm działających na rynku projektowym w Polsce leży w innowacyjności i odwadze. To recepta na konkurencyjność w ujęciu globalnym, a nie tylko lokalnym.

REKLAMA

Ustalenie jednej definicji słowa design to przedmiot nieustannej dyskusji w branży. Często hasło to jest identyfikowanie z estetyzacją przedmiotów i produktów, podczas gdy powinno kojarzyć się z projektowaniem rozwiązującym problemy użytkowe - uważają paneliści sesji „Design, projektowanie, kreatywność”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Design zaczyna się kojarzyć z gadżetami. My używamy słowa „projektowanie”, ponieważ design to nie blichtr i udawanie – mówi Ewa Gołębiowska, dyrektor, Zamek Cieszyn. - Projektanci nie skupiają się tylko na projektowaniu ładnych rzeczy. Muszą pokazać, że pracują po to, by lepiej nam się żyło – dodaje.

Pete Kercher, założyciel-członek, Europejski Instytut Projektowania i Niepełnosprawności, Ambasador, Design for All Europe, uważa, że design nie jest skończonym produktem, a procesem, dzięki któremu możemy tworzyć coś, co pomaga ludziom w codziennych czynnościach. W tej definicji upatruje dążenie do innowacyjności. - Warto podejmować próby, eksperymentować i mimo błędów, dochodzić do celu. Ważna jest kreatywność w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań – twierdzi Kercher.

Designer Robert Majkut podsumowuje, że istnieje design wystawowy i design bliski wszystkim. - Mam problem z definicją designu. Trudno używać tego słowa, ponieważ dla każdego znaczy ono coś innego. Projektowanie to słowo klucz. Każdy produkt został przecież kiedyś zaprojektowany – mówi Piotr Voelkel, założyciel Grupy Kapitałowej VOX.

Voelkel wskazuje dwa skrajne spojrzenia na projektowanie. Z jednej strony to projektanci - artyści robiący z designu sztukę, chcący istnieć na wystawach i szukający uznania w swoim środowisku. Często tworzą jednak produkty dekoracyjne, ale nie zawsze użyteczne. Druga metoda to produkcja przedmiotów. - Robią je technolodzy bez porozumienia z projektantami. Często mają mylne przekonanie, że kopiowanie to projektowanie, a nawet ulepszanie produktów. Powstają wtedy „projekty” rynkowe, tanie, ale takie dobrze się sprzedają – dodaje Voelkel.

Jego zdaniem kluczem do rynkowego sukcesu jest dążenie do innowacyjności i nauka designu. - W Concordia Design próbujemy namówić niewielkie, ale czasem bardzo ambitne firmy do zmiany myślenia. Przekonujemy je, żeby wzięły się za projektowanie, a nie kopiowania zagranicznych produktów. Trzeba wykorzystać czas i ambicje ludzi, aby przejść „poziom wyżej” w procesie tworzenia - projektować metodami zachodniego designu – podsumowuje Voelkel.

Od designu do innowacyjności

Design ma spełniać potrzeby odbiorców. Ma to ogromne znaczenie m.in. przy planowaniu miejsc pracy. - Przed przystąpieniem do projektowania przestrzeni biurowej należy zadać sobie najważniejsze pytanie – jakie funkcje ma mieć dana powierzchnia, co ma dać użytkownikom? Odpowiedź powinna być jedna: ma spełniać potrzeby klienta – mówi Rafał Chwast, wiceprezes zarządu, Nowy Styl Group. 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY