REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

EEC 2015: Design się opłaca

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 24 kwi 2015 09:43
EEC 2015: Design się opłaca
Sesja Design projektowanie kreatywność, Europejski Kongres Gospodarczy 2015

Sukces firm działających na rynku projektowym w Polsce leży w innowacyjności i odwadze. To recepta na konkurencyjność w ujęciu globalnym, a nie tylko lokalnym.

REKLAMA

Ustalenie jednej definicji słowa design to przedmiot nieustannej dyskusji w branży. Często hasło to jest identyfikowanie z estetyzacją przedmiotów i produktów, podczas gdy powinno kojarzyć się z projektowaniem rozwiązującym problemy użytkowe - uważają paneliści sesji „Design, projektowanie, kreatywność”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Design zaczyna się kojarzyć z gadżetami. My używamy słowa „projektowanie”, ponieważ design to nie blichtr i udawanie – mówi Ewa Gołębiowska, dyrektor, Zamek Cieszyn. - Projektanci nie skupiają się tylko na projektowaniu ładnych rzeczy. Muszą pokazać, że pracują po to, by lepiej nam się żyło – dodaje.

Pete Kercher, założyciel-członek, Europejski Instytut Projektowania i Niepełnosprawności, Ambasador, Design for All Europe, uważa, że design nie jest skończonym produktem, a procesem, dzięki któremu możemy tworzyć coś, co pomaga ludziom w codziennych czynnościach. W tej definicji upatruje dążenie do innowacyjności. - Warto podejmować próby, eksperymentować i mimo błędów, dochodzić do celu. Ważna jest kreatywność w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań – twierdzi Kercher.

Designer Robert Majkut podsumowuje, że istnieje design wystawowy i design bliski wszystkim. - Mam problem z definicją designu. Trudno używać tego słowa, ponieważ dla każdego znaczy ono coś innego. Projektowanie to słowo klucz. Każdy produkt został przecież kiedyś zaprojektowany – mówi Piotr Voelkel, założyciel Grupy Kapitałowej VOX.

Voelkel wskazuje dwa skrajne spojrzenia na projektowanie. Z jednej strony to projektanci - artyści robiący z designu sztukę, chcący istnieć na wystawach i szukający uznania w swoim środowisku. Często tworzą jednak produkty dekoracyjne, ale nie zawsze użyteczne. Druga metoda to produkcja przedmiotów. - Robią je technolodzy bez porozumienia z projektantami. Często mają mylne przekonanie, że kopiowanie to projektowanie, a nawet ulepszanie produktów. Powstają wtedy „projekty” rynkowe, tanie, ale takie dobrze się sprzedają – dodaje Voelkel.

Jego zdaniem kluczem do rynkowego sukcesu jest dążenie do innowacyjności i nauka designu. - W Concordia Design próbujemy namówić niewielkie, ale czasem bardzo ambitne firmy do zmiany myślenia. Przekonujemy je, żeby wzięły się za projektowanie, a nie kopiowania zagranicznych produktów. Trzeba wykorzystać czas i ambicje ludzi, aby przejść „poziom wyżej” w procesie tworzenia - projektować metodami zachodniego designu – podsumowuje Voelkel.

Od designu do innowacyjności

Design ma spełniać potrzeby odbiorców. Ma to ogromne znaczenie m.in. przy planowaniu miejsc pracy. - Przed przystąpieniem do projektowania przestrzeni biurowej należy zadać sobie najważniejsze pytanie – jakie funkcje ma mieć dana powierzchnia, co ma dać użytkownikom? Odpowiedź powinna być jedna: ma spełniać potrzeby klienta – mówi Rafał Chwast, wiceprezes zarządu, Nowy Styl Group. 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.