REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 18 maj 2017 11:56
EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje
Prelegenci sesji „Udana rewitalizacja w praktyce” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego
EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje
EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje
EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje
EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje
EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje
EEC: Rewitalizacja robi prawdziwą furorę. Ale nie zawsze się udaje

Rewitalizacja powinna mieć przede wszystkim wymiar społeczny. Trzeba postawić na diagnozę społeczną i poprawę jakości życia mieszkańców. Sama rewitalizacja budynków czy inwestycje infrastrukturalne nie wystarczą – twierdzili prelegenci sesji „Udana rewitalizacja w praktyce” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

REKLAMA

W ostatnim czasie, słowo „rewitalizacja” robi furorę, ale jak zauważyli prelegenci jest ono nadużywane i niejednokrotnie źle rozumiane. Rewitalizacja bowiem nie dotyczy samych obiektów, chodzi o zmianę pewnej przestrzeni życiowej. - Rewitalizacja to rozwiązanie pewnego problemu społecznego. To nie pokolorowanie budynku, położenie kostki na rynku, czy budowanie pomnika miasta typu aquapark, bo to działania pozorowane – podkreślał Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Udana rewitalizacja, czyli jaka?

Zdaniem prelegentów, nie ma prostej recepty na udaną rewitalizację i nie należy tym bardziej kopiować cudzych pomysłów. Jednak każdą rewitalizację należy rozpocząć od diagnozy społecznej. Jakie są dysfunkcje i jakie mamy problemy do rozwiązania?. – Bez dokładnej diagnozy, nie ma sensu wydawać pieniędzy – dodał Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego.

Należy też uważnie słuchać. - Zastanowić się, jak przyciągnąć mieszkańców do rewitalizowanej przestrzeni, jakie nowe funkcje nadać tej przestrzeni – mówił Henryk Mercik, członek zarządu, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Jak zauważył Mercik, w Katowicach szczególnie trudne znalezienie jest nowych funkcji dla obiektów przemysłowych. - Cały czas się tego uczymy. To jest wyzwanie – nadmienił i dodał, że ważne jest też uchwycenie ducha miejsca. Jako przykład udanej rewitalizacji podał Miercik m.in. strefę kultury w Katowicach. - Nowe budynki nie kłócą się z genius loci. Miejsce zyskało nowe funkcje, które do przeszłości nawiązują. Przestrzeń, która do tej pory była zamknięta, nagle się otwiera i staje się dostępna dla mieszkańców – podkreślał.

Jak zauważyli prelegenci nie zawsze wiadomo od razu, czy przestrzeń zacznie pełnić nowe funkcje. Należy zdać sobie sprawę, że to długi i kosztowny proces, ale należy odważnie patrzeć w przyszłość. - Zgadzam się, że to proces kosztowny, ale daje ogromną satysfakcję i zadowolenie – podkreślał Władysław Grochowski, prezes zarządu, Arche.

Kiedy może stwierdzić z całą pewnością, że rewitalizacja się udała? - Udana rewitalizacja to działanie, kiedy ceny nieruchomości wokół rosną w istotny sposób – zauważył Artur Hajdorowicz, dyrektor, Wydział Rozwoju i Rewitalizacji Miasta, Urząd Miasta Kielce.

Rewitalizacja ma służyć ludziom

- Rewitalizacja dotycząca projektów komercyjnych ma swoją specyfikę. Czy jest to wartość dodana dla społeczeństwa? W jaki sposób będzie służyć mieszkańcom? Zrewitalizowany pałac przykładowo na hotel zmienia swój wygląd – cieszy oczy, ale moim zdaniem brakuje dużo ważniejszej pracy z mieszkańcami – zwracał uwagę Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY