REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

EEC: Rewitalizacja w Polsce. Biznes czy misja?

  • Autor: portalsamorzadowy.pl
  • 28 maj 2018 16:52
autor: den didenko, fot. shutterstock

Rewitalizacja jest sukcesem wtedy, gdy obiekt żyje, gdy korzysta z niego wielu ludzi, a jednocześnie zachowuje on swój pierwotny charakter.

REKLAMA

- Rewitalizacja to jedno wielkie wyzwanie, a już szczególnie ostatnio, kiedy koszty robót wzrosły o 40-50- czy nawet 100 procent. Na to nie byliśmy przygotowani. Chociaż dodam, że przecież 90 procent środków na rewitalizację otrzymujemy z Unii Europejskiej – mówi Adam Pustelnik, dyrektor Biura Obsługi Inwestora i Współpracy z Zagranicą w Urzędzie Miasta w Łodzi.

Łódź jest tym polskim miastem, gdzie na rewitalizację przeznaczono największe fundusze. Jak się jednak okazuje, pieniądze to nie wszystko.

Pustelnik podkreśla, że rewitalizacja przede wszystkim wymaga pomysłu, bo efekt produktu rewitalizacyjnego nie jest tak oczywisty jak w przypadku postawienia nowego obiektu. Bez tego wpompowanie nawet setek milionów złotych przez inwestora prywatnego może się okazać przegraną. Jak dodaje, musi być to "story", które zapewni opłacalność ekonomiczną.

- Bo rewitalizacja jest droższa niż budowa nowych obiektów i ryzyko poniesienia porażki komercyjnej jest znacznie większe – mówi Pustelnik.

Pustelnik dodaje, że znalezienie pomysłu na zrewitalizowane tereny także po stronie publicznej nie jest łatwe. - Bo ile można zbudować przedszkoli czy szkół? – pyta. - Do tego pamiętajmy, że np. życie w zrewitalizowanych nieruchomościach staje się droższe i okazuje się, że dotychczasowi mieszkańcy uciekają z takiego miejsca. Samo wydanie pieniędzy nie rozwiązuje żadnych problemów - twierdzi.

Warto też pamiętać, że środki unijne, które służą samorządom do rewitalizacji, mają tę „wadę”, że przez okres trwałości projektu nie możemy wykorzystywać obiektu komercyjnie.

- To dla sektora publicznego jest ogromnym problemem. Tym bardziej że przecież pompujemy w te obiekty także fundusze własne – dodaje dyrektora Biura Obsługi Inwestora.

Co znaczy rewitalizacja?

Jak mówi Piotr Gerber, prezes Polskiego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego, rewitalizacja nie polega na zmianie danego miejsca w coś zupełnie nowego. Rewitalizując, trzeba pamiętać o historii danego miejsca i przede wszystkim o ludziach.

Najczęściej rewitalizacja dotyczy obiektów poprzemysłowych i jeśli rewitalizujemy, to róbmy to mądrze, jeśli zabieramy się za starą kopalnię, to pamiętajmy, że tutaj wydobywano węgiel, że na tym ludzie się bogacili, powstawał przemysł, ludzie ze wsi przenosili się do miast. To są bardzo ważne wydarzenia, które miały kolosalne znacznie dla rozwoju naszego świata i które trzeba przy procesie rewitalizacji uwzględniać - przekonuje.

Piotr Gerber dodaje, że rewitalizacja obiektów poprzemysłowych to nie jest tworzenie w nich centrów handlowych.

- Chodzi o to, by odnawiając jakieś miejsce, brać pod uwagę, że stworzyli je ludzie, że powstało dzięki nim. Krótko mówiąc, chodzi o historię - zaznacza. - Nie traktujmy tych obiektów jako przestrzeni na przerabianie czego w coś, musimy pamiętać, że każdy obiekt ma swoją historię i tę historię trzeba uszanować.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.