REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ekologiczne centrum handlowe – czy to możliwe?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 04 lut 2019 11:52
Ekologiczne centrum handlowe – czy to możliwe?
fot. mat. pras.

Coraz więcej osób zwraca uwagę na kwestie ekologiczne, dokonując wyborów w różnych dziedzinach życia. Ten trend nie omija również branży handlowej, która musi wziąć pod uwagę oczekiwania klientów, na przykład tych odwiedzających centrum handlowe na rowerze czy przyjeżdżających samochodem elektrycznym. W dodatku budynki spełniające ekologiczne standardy zapewniają często większy komfort użytkownikom, na przykład dzięki lepszemu wykorzystaniu światła dziennego.

REKLAMA

Promocja dobrych praktyk w dziedzinie zrównoważonego rozwoju jest celem projektu Eco-Miasto organizowanego przez Ambasadę Francji w Polsce i Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Eco-Miasto jest realizowane we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Ceetrus Polska, Dalkią i TIRU, a także Wspólnie – Fundacją LafargeHolcim.

Choć zakupy niekoniecznie kojarzą się z ekologicznymi zachowaniami, coraz częściej projektanci centrów handlowych zwracają uwagę na koncepcję zrównoważonego rozwoju. Powstają budynki o najwyższych standardach ekologicznych, wspierające bioróżnorodność oraz przyjazne środowisku środki transportu. 

Uwzględnianie kwestii środowiskowych ma wiele zalet dla właścicieli centrów handlowych: z jednej strony pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, a z drugiej – może oznaczać korzyści finansowe, ponieważ ekologiczne budynki to najczęściej takie, które minimalizują zużycie energii elektrycznej, ciepła i wody. Jest to możliwe np. dzięki wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych. W Centrum Handlowym Auchan Płock farma solarna produkuje energię zasilającą oświetlenie korytarza i parkingu pod budynkiem.

Budynki, które spełniają rygorystyczne kryteria w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, mogą uzyskać specjalny certyfikat. Jednym z nich jest BREEAM-In-Use. W procesie certyfikacji brane są pod uwagę m.in. efektywne zarządzanie i recykling odpadów, efektywność energetyczna, optymalizacja zużycia wody, energii świetlnej i ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Uwzględniane są również zdrowie i samopoczucie użytkowników obiektu czy zagospodarowanie terenów zielonych.

W Polsce takim certyfikatem mogą pochwalić się m.in. podwarszawska Galeria Łomianki, Galeria Bronowice w Krakowie, Centrum Handlowe Auchan Gdańsk i Centrum Handlowe Auchan Hetmańska w Białymstoku zarządzane przez Ceetrus Polska. 

Zielony transport

Już blisko 60 proc. osób deklaruje, że uwzględnia kwestie ekologiczne przy wyborze środka transportu*. To kolejne wyzwanie dla zarządców centrów handlowych, którzy chcą odpowiedzieć na potrzeby klientów. Dlatego zapewniają one miejsca postojowe dla rowerów, a w pobliżu coraz częściej znajdują się stacje wypożyczania rowerów miejskich.

Centra handlowe wychodzą też naprzeciw oczekiwaniom kierowców samochodów elektrycznych. Kiedy oni spędzają czas na zakupach, ich auto może się ładować na parkingu. Stacje szybkiego ładowania są dostępne w 10 obiektach zarządzanych przez Ceetrus Polska, m.in. przy Galerii Łomianki, Galerii Bronowice, Centrum Handlowym Auchan Częstochowa i Centrum Handlowym Auchan Gdańsk.

Nie tylko dla ludzi

Galerie handlowe mogą również stać się miejscami atrakcyjnymi dla… zwierząt. I nie chodzi tu o psy czy koty, lecz dziką przyrodę, bo przy takich obiektach powstają m.in. hotele dla owadów czy domki dla jeży. Taki sposób wspierania bioróżnorodności (angażuje się w to firma Ceetrus Polska) ma jednocześnie wymiar edukacyjny, ponieważ zapewnia odwiedzającym centra handlowe kontakt z naturą. Na terenie Galerii Łomianki we współpracy z lokalną szkołą podstawową przeprowadzane są nawet lekcje biologii i warsztaty związane z tematyką ekologiczną.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.