REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Elastyczność oświetlenia w centrach handlowych to podstawa

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 02 cze 2015 14:24
Elastyczność oświetlenia w centrach handlowych to podstawa
Fot. Trilux Polska
Elastyczność oświetlenia w centrach handlowych to podstawa
Elastyczność oświetlenia w centrach handlowych to podstawa

Zmiany zewnętrznych warunków oświetleniowych, różnorodność asortymentu czy reorganizacja układu umeblowania powinny pociągać ze sobą rekonfigurację aranżacji oświetleniowej placówki handlowej, tak aby jej parametry odpowiadały wymienionym czynnikom. Niestety obecnie rzadko zwraca się na to uwagę.

REKLAMA

W teoretycznych opracowaniach dotyczących koncepcji oświetlenia obiektów handlowych, można spotkać się z twierdzeniem, że jedną z kluczowych właściwości systemu oświetleniowego dla branży retail jest jego elastyczność. Zastosowane rozwiązania powinny charakteryzować się łatwą adaptacją do nowych sytuacji – szczególnie w branżach, gdzie mamy do czynienia z dużą zmiennością asortymentu oraz w obiektach, w których czynniki zewnętrzne mają istotny wpływ na warunki ekspozycji.

Jednak teoretyczne postulaty rzadko znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. Korzystanie z doradztwa w zakresie doboru i optymalizacji rozwiązań oświetleniowych jest domeną sklepów rozpoczynających działalność. Eksperci wskazują w tym przypadku rozwiązania pozwalające realizować założenia klienta przy zachowaniu korzystnej relacji jakości do ceny, zapewniając tym samym infrastrukturę konieczną do adekwatnej ekspozycji produktów. Niestety, oświetlenie rzadko bywa traktowane jako dynamiczny element wystroju i nie jest dopasowywane do bieżącego asortymentu sklepu. – W przeważającej liczbie przypadków, system oświetlenia nie jest postrzegany jako inwestycja przyczyniająca się do wzrostu atrakcyjności towarów w oczach klientów, ale jako konieczny koszt. Takie przeświadczenie jest jednak niesłuszne – mówi Filip Gabryelczyk, Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail Trilux Polska i Ekspert Oświetlenia Polskiego Komitetu Oświetleniowego.

– Optymalna ekspozycja produktów może przyczynić się do nawet kilkudziesięcio procentowego wzrostu wolumenu sprzedaży. Warto więc na bieżąco dbać o dopasowanie oświetlenia do asortymentu i układu wnętrza. Niestety, świadomość skali potencjalnych korzyści nie jest jeszcze w naszym kraju powszechna – tłumaczy Filip Gabryelczyk.

Istnieje szereg rozwiązań technologicznych umożliwiających dopasowanie parametrów światła do eksponowanych przedmiotów, warunków oświetleniowych zależnych od pory roku czy efektu, jaki wywierać mają produkty. Na rynku dostępne są zarówno oprawy z szybko wymienialnymi odbłyśnikami, jak i rozwiązania RGB, pozwalające na dostosowanie koloru emitowanego światła do bieżących potrzeb. Problematyczna okazuje się jednak odpowiedź na pytanie, kto powinien tych zmian dokonywać.

Oczywistym tropem wydają się dostawcy rozwiązań oświetleniowych. – Usługi związane z korektą oświetlenia po przemeblowaniu bądź istotnej zmianie asortymentu leżą oczywiście w zakresie kompetencji projektantów, z usług których korzystają często polskie sklepy rozpoczynające działalność – tłumaczy Filip Gabryelczyk. – Regularne działania audytowo-serwisowe wiążą się jednak z określonymi nakładami. Gotowe do ich podjęcia są przede wszystkim firmy przywiązujące dużą wagę do całościowego wystroju sklepów – dodaje ekspert firmy Trilux Polska. Choć usługi tego typu cieszą się dużą popularnością na zachodzie, popyt na nie w naszym kraju nie jest jeszcze w pełni rozwinięty.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.