REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 23 lut 2018 13:00
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Paneliści sesji „Szkło, kamień, a może metal – fasady na miarę przyszłości” podczas 4 Design Days fot. PTWP
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek
Fasada - najłatwiej tnie się na niej koszty, ale to ona "sprzedaje" budynek

Fasada jest pierwszym elementem, który budynek sprzedaje. Jednak nie oceniajmy inwestycji po samej elewacji mówili paneliści sesji „Szkło, kamień, a może metal – fasady na miarę przyszłości” podczas 4 Design Days.

REKLAMA

- No to jak ostatecznie będzie wyglądał budynek wpływa wiele czynników. Nie ma tu miejsca na przejściową modę czy trendy. Należy powiązać bardzo dużą grupę elementów, takich jak kwestie finansowe, techniczne, optymalizacja na każdym poziomie itd. Jak jest funkcja obiektu? Czy będzie to hotel, centrum handlowe a może budynek biurowy - za każdym razem będzie to inna fasada. W naszej codziennej pracy nie mamy utartego schematu działania. Do każdego z tych budynków musimy dobrać odpowiednie środki wyrazu i połączyć z realiami finansowymi - zauważa Przemo Łukasik, właściciel, Medusa Group.

A jak wygląda sytuacja z fasadą budynku biurowego? - W naszym projekcie kompleksu biurowego .KTW, kiedy przesunęliśmy bryły, znalazło się dzięki temu miejsce na taras, co stanowi wartość dodaną dla najemcy. To co jest zadziwiające w przypadku budynku biurowego, architektura jest tu obudową instalacji. Na ogół 20 procent budżetu idzie na fasadę, a przy tym to ostatni element budynku, dlatego łatwo ją zoptymalizować i często tnie się na niej koszty. Aspekt elewacji należy traktować z pozycji odbioru samej architektury, ale też jako użytkownika przestrzeni - opowiada Łukasik i dodaje, że ważne jest to czy projektujemy budynek biurowy jako siedzibę firmy czy dla bezimiennego najemcy.

Szkło, kamień, a może metal? Na jakie rozwiązanie postawić w projekcie pytał Łukasz Kos, Kos Architects, który moderował dyskusję. Maciej Jakub Zawadzki, prezes zarządu, główny architekt, KAMJZ, twierdzi, że o tym, z czego wykonana będzie fasada: czy znajdzie się na niej szkło, kamień czy metal zależy tak naprawdę od gustu inwestora i założeń budżetowych. - Gdy wybierzemy np. szkło tłuczone to możemy sprawić ogromny kłopot wykonawcy - dodaje Łukasik.

- Mój były szef z pracowni MVRDV mówił, że w przyszłości nie będzie elewacji, budynek będzie polegał tylko na funkcji. Forma jest wynikiem pracy nad funkcją, trzeba pamiętać, że budynek działa w określonym kontekście - zaznacza Zawadzki.

Nie oceniać budynku po elewacji

Jak wspomina Łukasik, jeszcze jak był na studiach łatwo mu przychodziło ocenianie prac innych architektów. - Łatwo jest zawyrokować, czy coś jest fajne lub niefajne. Często oceniamy budynek poprzez elewację, ale nie powinno się tak robić - zwraca uwagę.

- Fasada jest pierwszym elementem, który budynek sprzedaje. Wyraża emocje nie tyle autora, ale też oczekiwania inwestora - uważa Waldemar Wiśniewski, partner, dyrektor, Eld Poland, którzy zaprojektowali największą komercyjną serwerownię w Polsce.

Jak zauważali prelegenci trudno znaleźć inwestora, który upatruje elewację jako nośnik reklamy. Choć zdarzają się realizacje z takim podejściem inwestora, jedną z nich jest projekt showroomu z meblami, który zrealizowała pracownia Chybik+Kristof w czeskim Brnie.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.