REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

GZM poczeka na elektryczne rowery miejskie

  • Autor: PAP
  • 14 lis 2019 09:23
GZM poczeka na elektryczne rowery miejskie
Fot. Fotolia

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na koncepcję wdrożenia Roweru Metropolitalnego. Jej przedstawiciele zamierzają ponownie analizować model przedsięwzięcia, co oznacza opóźnienia wobec planów dotyczących początkowo 2020 r.

REKLAMA

Zgodnie z informacjami z końca sierpnia br. skupiająca 41 samorządów centralnej części woj. śląskiego GZM chciała, aby jej system rowerów miejskich opierał się o rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Przedstawiciele Metropolii sygnalizowali, że może on liczyć docelowo nawet ok. 10 tys. takich rowerów, a na jego pilotażowe wdrożenie chcą przeznaczyć ok. 20 mln zł.

We wrześniu br. przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak przypuszczał, że w opóźnionym wobec odwołań przetargu na wyłonienie autora koncepcji systemu wkrótce powinno stać się możliwe podpisanie umowy.

Jak jednak poinformował podczas środowej sesji zgromadzenia GZM, przetarg ten został ostatecznie unieważniony. Choć bowiem odwołania zostały rozpatrzone na korzyść zamawiającego jedyny pozostały w postępowaniu oferent nie przedstawił odpowiednich dokumentów.

"W tej chwili jesteśmy w punkcie zero. Natomiast, biorąc pod uwagę doświadczenia podobnego projektu roweru elektrycznego w metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot, przyjęty tam model nie sprawdził się. Musimy wziąć na to poprawkę i bardzo precyzyjnie przystąpić do koncepcji, jak to powinno u nas wyglądać" - mówił przewodniczący zarządu GZM.

"Interesujący jest projekt, w którym rower mógłby być traktowany osobno od systemu ładowania baterii. Bateria być może powinna być dzierżawiona przez mieszkańców, którzy chcą używać tej elektrycznej opcji, lub wynajmowana w bateriomatach, które ładują automatycznie same baterie" - sygnalizował Karolczak.

"Tego typu wątpliwości będą rozstrzygnięte - zarząd zastanawia się jeszcze, czy próbować samodzielnie, za pomocą ekspertów napisać tę koncepcję, czy powtórzyć przetarg" - zaznaczył.

"W przyszłym roku roweru elektrycznego nie ma już szans uruchomić, ale pracujemy nad alternatywną wersją rozwoju systemu roweru tradycyjnego, który państwo posiadają w kilku gminach. Na pewno chcielibyśmy utrzymać integrację i być może jeszcze w niektórych miastach, szczególnie tego trzonu Metropolii spowodować, by powstały dodatkowe stacje obecnego systemu" - zapowiedział Karolczak.

Obecnie na terenie GZM systemy rowerów miejskich funkcjonują w kilku miastach: Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Wszystkie obsługuje Nextbike Polska. Od wiosny ub. roku, staraniem GZM, systemy te są interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.

Przygotowując się do wdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującego wszystkie 41 miast i gmin członkowskich, GZM zamówiła 230 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, które trafią do urzędników samorządów i służb mundurowych. Ideą było upowszechnianie przekonania, że rower to dobry środek transportu - również przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

Odbierając pierwszą partię tych jednośladów z końcem sierpnia br. przedstawiciele GZM wskazywali, że są one elementem programu "Metropolia przyjazna rowerom", w ramach którego uruchomiony ma zostać również system wypożyczania elektrycznych rowerów miejskich. W tym kontekście zakup 230 rowerów elektrycznych potraktowano jako poprzedzający to test.

Jak zapowiadali z końcem sierpnia przedstawiciele Metropolii, ich system miałby być co najmniej dwukrotnie większy, od obecnie największej tego typu wypożyczalni rowerów elektrycznych w Polsce, czyli Roweru Metropolitalnego Mevo utworzonego przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Rower Metropolitalny GZM może liczyć nawet ok. 10 tys. e-bików. Według wcześniejszych informacji na jego pilotażowe wdrożenie miało trafić ok. 20 mln zł.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ je/

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.