REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Hałas szkodzi. Pomagają sufity i panele izolujące dźwięki

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 25 kwi 2016 09:48
Hałas szkodzi. Pomagają sufity i panele izolujące dźwięki
fot. Armstrong
Hałas szkodzi. Pomagają sufity i panele izolujące dźwięki
Hałas szkodzi. Pomagają sufity i panele izolujące dźwięki
Hałas szkodzi. Pomagają sufity i panele izolujące dźwięki
Hałas szkodzi. Pomagają sufity i panele izolujące dźwięki

W polskich szkołach problem hałasu jest wciąż palący. Prowadzone pomiary potwierdzają, że hałas może dochodzić do 90 czy nawet 110 decybeli, czyli mniej więcej jak na ruchliwej ulicy lub w czasie pracy młota pneumatycznego.

REKLAMA

W Polsce problem narażenia na hałas dotyczy dziś przede wszystkim dzieci. A jest o tyle palący, że słuch dzieci jest dużo bardziej wrażliwy na dźwięki niż osób dorosłych. Tymczasem rzeczywistość naszych szkół pod kątem akustyki nie wygląda dobrze. Problem nie leży jedynie w głośnym zachowaniu uczniów, ale także fakcie, iż w placówkach oświatowych odpowiednia akustyka zazwyczaj schodzi na ostatni plan.

– Kluczowe są inne kwestie: wielkość pomieszczeń, bezpieczeństwo dzieci i przede wszystkim koszty – przyznaje architekt Anna Baczkowska z firmy Armstrong, będącej jednym z największych producentów akustycznych sufitów podwieszanych.

 Jak głośno jest w szkołach?

Pomiary prowadzone przez różne instytucje są alarmujące. Badania prowadzono m.in. w dwóch szkołach podstawowych w Warszawie, gdzie zamontowane zostały bezobsługowe stacje monitorowania hałasu. W szkole podstawowej nr 162 w Łodzi w klasach I-III zainstalowano, tzw. elektroniczne ucho, czyli urządzenie wyposażone w diody by informować  uczniów i nauczycieli, że hałas w klasie przekracza bezpieczny dla zdrowia poziom. W obu placówkach hałas podczas przerw dochodził do 110 decybeli.

Podobne analizy prowadzi od lat Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB). Według danych tej instytucji hałas na korytarzach w czasie przerw, stołówkach szkolnych i salach sportowych sięga 85-90 decybeli. Zjawisko nie ogranicza się jednak wyłącznie do przerw.

– Zła akustyka dotyczy także sal lekcyjnych. W zdecydowanej większości są one nieodpowiednio wyposażone. Według CIOP mniej niż 1 proc. pracowni szkolnych spełnia wymogi dotyczące poziomu hałasu. Pogłos jaki panuje w salach sprawia, że nauczyciele  skazani są na duży wysiłek głosowy, a często uczniowie z ostatnich rzędów i tak nie rozumieją większości poleceń lub wykładu pedagoga – przyznaje Anna Baczkowska z Armstrong. Dane CIOP potwierdzają to zjawisko - w pomieszczeniach, w których zastosowano rozwiązania dźwiękochłonne ograniczające pogłos i poziom tła akustycznego, nauczyciele obniżali poziomu głosu o ok. 6 dB.

Potrzebna edukacja w oświacie

Zdaniem ekspertów CIOP tak słaba akustyka w polskich szkołach jest wynikiem niskiej świadomości znaczenia przyjaznej akustyki wnętrz, zarówno wśród właścicieli budynków, jak również ich projektantów, czy samej kadry naukowej.

Dlatego edukacja w tym zakresie jest tak ważna. Długotrwałe przebywanie w hałasie powoduje zmęczenie, problemy z koncentracją, a także wzrost agresji. Wysoki poziom hałasu wpływa na obniżenie efektywności nauczania, zwłaszcza u najmłodszych uczniów.

Zastosowanie odpowiednich rozwiązań akustycznych jak sufity czy panele pochłaniające
i izolujące dźwięki to najbardziej wskazane rozwiązanie. Hałas jest wówczas tłumiony, a czas pogłosu redukowany. To rozwiązania, które trzeba uwzględnić na etapie budowy lub remontu placówki. Od zaraz natomiast można choć trochę obniżyć agresywne dźwięki wyłączają np. dzwonki, jak zrobiono to już kilka lat temu w jednej z bydgoskich szkół podstawowych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY