REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Hałas w miejscu pracy zmniejsza produktywność - jak temu zaradzić?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 28 maj 2015 11:18
Hałas w miejscu pracy zmniejsza produktywność - jak temu zaradzić?
Biuro Skanska Property Poland
Hałas w miejscu pracy zmniejsza produktywność - jak temu zaradzić?
Hałas w miejscu pracy zmniejsza produktywność - jak temu zaradzić?
Hałas w miejscu pracy zmniejsza produktywność - jak temu zaradzić?

Obecnie około 1/3 pracowników na świecie wypełnia obowiązki w biurach "open space". Choć taki model pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni i sprzyja niektórym typom aktywności, wiąże się z podniesionym poziomem hałasu i brakiem prywatności, co nie sprzyja skupieniu.

REKLAMA

Według Sound Agency hałas w miejscu pracy zmniejsza produktywność aż o 2/3[1]. Dlatego ważnym trendem biurowym jest implementacja rozwiązań poprawiających akustykę.

Najpopularniejszym trendem w aranżacji biur nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, są od lat otwarte przestrzenie. Open space ma sporo zalet, między innymi sprzyja lepszej integracji załogi czy bardziej efektywnemu przepływowi informacji. Wyzwaniem dla osób aranżujących otwarte biura staje się jednak zapewnienie odpowiedniej akustyki, ponieważ charakter tego rozwiązania nie chroni przed typowym biurowym gwarem. Istotnym zagadnieniem staje się zatem niwelowanie szumu i hałasu w miejscu, w którym spędzamy przecież co najmniej 1/3 doby.

- Według ankiety przeprowadzanej przez badaczy z University of Sydney, hałas to największa bolączka osób pracujących w otwartych przestrzeniach biurowych. Dlatego w ostatnich latach tak duży nacisk kładzie się na rozwój rozwiązań poprawiających akustykę - mówi Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. handlu i marketingu, członek zarządu Mikomax Smart Office. - W większości przypadków polega to na niwelowaniu ogólnego poziomu hałasu w pomieszczeniach poprzez wykorzystanie podwieszanych sufitów czy właściwych materiałów. Takie rozwiązania powinny być jednak uzupełnione poprzez stworzenie odpowiednich stref do połączeń telefonicznych i spotkań, tak aby pracownicy zaangażowani w tego typu aktywności nie przeszkadzali osobom wypełniającym obowiązki w skupieniu. Dlatego coraz częściej w biurach pojawiają się dodatkowe pomieszczenia do narad w mniejszych grupach, budki do rozmów telefonicznych, czy kanapy i fotele z podwyższonymi ściankami, które zapewniają prywatność i oferują izolację akustyczną.

Biały szum w czterech ścianach

Tłumienie hałasu w pomieszczeniu jest możliwe poprzez wykorzystanie podwieszanych sufitów czy odpowiednich wykładzin, a także paneli wyciszających. Nowoczesne stropy dają niezwykle szerokie możliwości w aranżacji przestrzeni nie tylko pod względem wizualnym, ale również funkcjonalnym. Płyty sufitowe, dzięki optymalnym parametrom akustycznym, idealnie nadają się do kształtowania środowiska dźwiękowego zarówno wnętrz biurowych typu open space, sal konferencyjnych czy indywidualnych gabinetów.

Innym rozwiązaniem wykorzystywanym przez pracodawców jest tzw. biały szum (white noise) maskujący niepożądane odgłosy. W przeciwieństwie do huku wytwarzanego przez systemy mechaniczne, które emitują nierównomierne spektrum dźwięku, nagłośnienie maskowania można zautomatyzować. Tym samym można zaprojektować je w odpowiedzi na specyficzne walory akustyczne danej przestrzeni oraz dostosować do zmian w poziomie hałasu.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY