REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 09 cze 2017 09:17
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
fot. Nic Lehoux
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka
Harmonia kryształu - w Reykjaviku gra muzyka

Zakrojone na dużą skalę plany zabudowy wschodniego portu w Reykjaviku („East Harbor Project”) miały na celu poszerzenie i rewitalizację tego obszaru islandzkiej stolicy oraz dogodniejsze połączenie go z resztą miasta. Inicjatorzy projektu chcieli, aby ta okolica wreszcie zaczęła tętnić życiem. I tak się dzieje – w ogromnej mierze dzięki Centrum Koncertowemu i Konferencyjnemu Harpa.

REKLAMA

Piękna, usytuowana dokładnie na granicy lądu i morza budowla, to efekt pracy całego zespołu. Projektując Centrum Harpa architekci z Henning Larsen Architects współpracowali z twórcami z lokalnej grupy architektonicznej Batteriid Architects, duńsko-islandzkim artystą Olafurem Eliassonem oraz firmami inżynierskimi Rambøll i ArtEngineering GmbH z Niemiec.

Twórcy budynku zainspirowali się poruszającą, chłodną scenerią oraz grą świateł charakterystyczną dla islandzkiego krajobrazu. Źródła inspiracji dokładnie oddaje spektakularna fasada budynku. Harpa jest niczym ogromna, nieregularna szklana rzeźba, odbijająca równocześnie niebo, wody portu oraz życie miasta.

Południową fasadę budynku złożono z wykonanych ze szkła i stali, dwunastościennych, przestrzennych, geometrycznych modułów, tzw. quasi-cegieł. Odbite w ponad tysiącu komponentów światło tworzy grę kolorów niczym w kalejdoskopie. Pozostałe elewacje i dach wykonane są z przekrojów tego geometrycznego układu, dając dwuwymiarową, płaską powierzchnię złożoną z pięcioboków i sześcioboków.

We wnętrzu budynku nie brakuje także elementów wyraźnie inspirowanych naturą. Twórców centrum Harpa zachwyciły charakterystyczne dla lokalnego krajobrazu bazaltowe formacje skalne. Duża ilość elementów architektonicznych w formie geometrycznych brył nie jest jednak przytłaczająca: ich lustrzana powierzchnia dodaje formie ekspresyjności.

Mierząca 28.000 m2 powierzchni budowla, usytuowana jest w oddali od innych budynków. Jej użytkownicy mają więc niezakłócony widok na morze oraz góry otaczające Reykjavik. Światło i przejrzystość są elementami kluczowymi dla bryły Centrum: krystaliczna struktura elewacji przechwytuje i odbija naturalne oraz sztuczne oświetlenie – to rodzaj dialogu pomiędzy budynkiem, miastem i otaczającym krajobrazem.

Na przestrzeń Centrum Harpa składa się strefa wejściowa wraz z foyer, czterema dużymi salami oraz zapleczem z biurami, pomieszczeniami administracyjnymi, salą prób i szatnią z tyłu budynku. Trzy umieszczone obok siebie sale są dostępne dla publiczności od strony południowej, natomiast kulisy od północnej. Na czwartym piętrze znajduje się wielofunkcyjna hala, z pokojem do bardziej kameralnych koncertów i bankietów.

Wystrój zaprojektowanej na kształt pudełka na buty, liczącej 1.800 miejsc sali głównej, kontrastuje z bardziej prozaiczną atmosferą we foyer. Dynamiczną kompozycję ścian tej przestrzeni niezaprzeczalnie potęguje kolorystyka i oświetlenie. Każda z sal jest wielofunkcyjna, gdyż oświetlenie oraz warunki akustyczne można bez problemu dostosować do potrzeb użytkowników.

- Jedną z naszych głównych idei było "dematerializowanie" budynku jako statycznej jednostki i pozwolenie jej na dialog z otaczającymi kolorami – światłami miasta, oceanem i blaskiem nieba. Ekspresja lustrzanej fasady nigdy nie jest taka jak chociażby chwilę wcześniej – tworzy ją kąt widzenia czy zmieniająca się sceneria. Centrum Harpa ma szansę stać się elementem rozpoznawczym miasta – atrakcją wizualną o dużej, różnorodnej sile ekspresji - mówi Peer Teglgaard Jeppesen, Design Director, Partner and Architect w Henning Larsen Architects.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.