REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

High-tech = eko

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 06 paź 2014 10:02
High-tech = eko
Wizualizacja biurowca Q22, Echo Investment
High-tech = eko
High-tech = eko
High-tech = eko
High-tech = eko
High-tech = eko

Im bardziej zaawansowany technologicznie obiekt komercyjny, tym bardziej pożądany przez najemców i fundusze inwestycyjne. Pytanie, co w XXI wieku oznacza nowoczesność?

REKLAMA

25 lat temu wyznacznikiem nowoczesności i prestiżu na rynku nieruchomości w Polsce był warszawski budynek Centrum LIM. Do dziś mieści się w nim pięciogwiazdkowy hotel Marriott - pierwszy obiekt tej sieci w Europie Środkowo-Wschodniej. Wybudowany w latach 1980-1989, w stylu międzynarodowym, wysoki na 140 m robił duże wrażenie nie tylko na Polakach. Jego projektanci - Jerzy Skrzypczak, Andrzej Bielobradek i Tadeusz Stefański – połączyli budynek przejściem podziemnym z dworcem PKP Warszawa Centralna, co dodatkowo wyróżniało inwestycję. Choć dziś Centrum LIM nie wyznacza już trendów w budownictwie komercyjnym, wciąż pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów w naszym kraju, który odwiedzają najznamienitsi goście z całego świata. Postanowiliśmy sprawdzić, po jakie rozwiązania technologiczne sięgają dziś deweloperzy, tak żeby za 25 lat ich inwestycje nie odeszły do lamusa.

Nowoczesny znaczy ekologiczny

Współczesnymi symbolami postępu w branży nieruchomości komercyjnych stały się Kampus firmy Apple w amerykańskim Coupertino, nowe budynki World Trade Center w Nowym Jorku czy - sięgając do polskiego ogródka - 260-metrowy wieżowiec Lilium Tower projektu Zahy Hadid, którego budowę zaplanowano w sąsiedztwie warszawskiego Marriotta.

Jednak niezależnie od przeznaczenia budynku, projektanta, dewelopera i części świata, w której powstaje, wyznacznikiem nowoczesności są certyfikaty ekologiczne. Ich zdobycie to punkt honoru dla większości inwestorów. Dokumenty te potwierdzają, że budynki powstały przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii, innowacyjnych rozwiązań materiałowych, konstrukcyjnych i instalacyjnych, dzięki którym zapotrzebowanie na energię zostało w znacznym stopniu zredukowane. Co więcej w niektórych przypadkach obiekty stały się wręcz samowystarczalne energetycznie. - Deweloperzy powierzchni biurowych wiedzą, na czym zależy najemcom. Stosują nowoczesne technologie i chwalą się nimi poprzez certyfikację ekologiczną - uważa Anna Adamczyk, dyrektor handlowy DLJM System, firmy zajmującej się projektowaniem i wykonawstwem inteligentnych instalacji elektrycznych.

Jaka jest skala zjawiska? Dziś w Polsce jest ok. 200 budynków z certyfikatami BREEAM lub LEED. Ta liczba będzie rosła, bo szacuje się, że ok. 75 proc. projektowanych obecnie inwestycji komercyjnych w Warszawie jest w trakcie certyfikacji. Według raportu Construction Marketing Group, 40 proc. inwestorów i deweloperów działających na polskim rynku deklaruje, że ich projekty są w trakcie uzyskiwania takiego wyróżnienia, a 22 proc. chce rozpocząć starania o dokument w ciągu 2-3 lat.

Trend dotyczy nie tylko biurowców czy centrów handlowych. Również inwestorzy hoteli coraz częściej starają się, aby ich realizacje były ekologiczne. Pierwszym obiektem spośród wszystkich hoteli w Polsce zaprojektowanym i budowanym od podstaw zgodnie z wymaganiami certyfikacji ekologicznej LEED będzie Radisson Blu Resort Świnoujście – inwestycja firmy Zdrojowa Invest.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.