REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Horyzonty – odsłonięcie rzeźby Magdaleny Więcek-Wnuk w Królikarni

  • Autor: PAP
  • 16 lis 2017 09:40
fot. pixabay,com

Odsłonięcie rzeźby "Horyzonty" Magdaleny Więcek-Wnuk odbędzie się w sobotę w Parku Rzeźby w Królikarni w Warszawie. "Horyzonty" to abstrakcyjna kompozycja złożona z płaskich, granitowych bloków, która powstała w 1974 r.

REKLAMA

Kompozycja po raz pierwszy eksponowana była w 1974 r. w Poznaniu podczas indywidualnej wystawy artystki. Rzeźba zakupiona została przez Muzeum Narodowe i eksponowana była w przestrzeni miejskiej w parku przy ul. Książęcej. Tam uległa zniszczeniu na przełomie lat 80. i 90. Odrestaurowana od 18 listopada znajdzie swoje nowe miejsce w malowniczym zakątku Parku Rzeźby.

"+Horyzonty+ to kompozycja złożona z czterech elementów kamiennych, z polskiego granitu z kamieniołomów Bolesławiec - powiedziała PAP Agnieszka Tarasiuk, kuratorka Muzeum Rzeźby w Królikarni. - Jest to rzeźba klasyczna w wyrazie, harmonijna. Jej tytuł można odczytać, jako przeniesienie pewnych właściwości krajobrazu. Gra geometrycznych elementów rzeźby przywołuje rytmy widoczne w naturze, np. w górskim lub leśnym pejzażu" - dodała kuratorka.

Według Tarasiuk nie jest to dynamiczna rzeźba o konflikcie. To rzeźba skłaniająca do spokoju i medytacji. "Ustawiliśmy ją przy drodze idącej wąwozem na terenie Królikarni, łączącej górny Mokotów z dolnym Mokotowem. Wiele osób przechodzi tamtędy rano do pracy; mamy nadzieję, że +Horyzonty+ podziałają na przechodniów swoją harmonią i spokojem".

Magdalena Więcek-Wnuk (1924-2008) współtworzyła nowoczesny nurt w polskiej rzeźbie. Przez ponad pół wieku pracy twórczej artystka eksperymentowała z formą i tworzywem, wykorzystując kamień, brąz, beton, stal, aluminium.

Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie i w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom z rzeźby uzyskała w 1952 r. w pracowni Franciszka Strynkiewicza. Jej debiutem była socrealistyczna rzeźba "Górnicy" na Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki w Zachęcie. Szybko porzuciła styl socrealizmu na rzecz sztuki nowoczesnej, ekspresywnej.

W 1955 r. wzięła udział w przełomowej Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale "Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi"; jury nagrodziło wówczas jej rzeźbę "Matka" przedstawiająca nagą, klęczącą kobietę z uniesioną w górę prawą ręką w geście protestu i dzieckiem u kolan. Pracę tę - jak zaznaczają krytycy sztuki - potraktować można, jako jedną z pierwszych realizacji odwilżowego, nowoczesnego przełomu w rzeźbie polskiej. W 1959 r. Magdalena Więcek rozpoczęła współpracę z Galerią Krzywe Koło, tam też rok później miała pierwszą indywidualną wystawę.

W latach 60. artystka wykonała wiele monumentalnych realizacji, jej dzieła z tego okresu charakteryzują się masywną formą i odniesieniami do świata natury lub pojęć abstrakcyjnych.

Realizując prace w przestrzeni miejskiej, Więcek-Wnuk zwracała szczególną uwagę na związki rzeźby z otoczeniem. Wraz z Marianem Boguszem, Więcek-Wnuk była jedną z inicjatorek Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, w którym uczestniczyła w 1965 i 1967 roku. Do dziś możemy oglądać tam jej rzeźbę "Oderwanie".



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY