REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Hotel w kamienicy? Niepowtarzalność architektury drogą do sukcesu

  • Autor: Jakub Nieckarz, prezes PVI - Property Value Investments/PropertyNews.pl
  • 12 paź 2017 09:11
Hotel w kamienicy? Niepowtarzalność architektury drogą do sukcesu
Jakub Nieckarz, prezes PVI - Property Value Investments

Wiele budynków – głownie w centrach dużych, starych miast - odżyło po przejęciu budynku przez inwestora z branży hotelarskiej. W niektórych z nich działalność stanowi kontynuację dotychczasowej funkcji, a obiekt został dostosowany do współczesnych realiów i oczekiwań rynku - mówi Jakub Nieckarz, prezes PVI - Property Value Investments.

REKLAMA

Podstawową zaletą przesądzającą o atrakcyjności kamienic dla ich komercyjnego przeznaczenia zazwyczaj jest lokalizacja. Bardzo ograniczona podaż działek w ścisłym centrum miasta powoduje, że rewitalizacja zabytkowej kamienicy może stanowić dla inwestora jedyną szansę na wprowadzenie przy konkretnej ulicy oferty spełniającej współczesne standardy. Drugą zaletą jest na ogół niepowtarzalność architektury i historia związana z często zabytkowym budynkiem. Dzięki temu wyróżnia się on w pełni indywidualnym charakterem przyciągając uwagę klientów poszukujących właśnie nieszablonowych propozycji. Połączenie obu zalet jest niezbędne dla osiągnięcia komercyjnego sukcesu.

Cechy kamienicy przesądzają o możliwościach adaptacji

Aby jednak do niego doszło, trzeba przyjąć odpowiednią strategię inwestycyjną, uwzględniającą zarówno lokalizację budynku, cechy nieruchomości i oczekiwania lokalnego rynku. Paleta możliwych sposobów komercyjnego wykorzystania powierzchni w zrewitalizowanych kamienicach jest naprawdę szeroka, co świadczy o ogromnym potencjale nieruchomości tego rodzaju, stanowiących niejednokrotnie rarytas dla wybranych najemców. Racjonalność adaptacji remontowanej przestrzeni na wybrane cele komercyjne jest uzależniona od konkretnej lokalizacji budynku i jego wielkości. To, co sprawdzi się w jednej kamienicy, może być zupełnie chybionym pomysłem w innej. Dlatego też każdy przypadek zagospodarowania zmodernizowanych powierzchni należy rozpatrywać indywidualnie.

Przestrzeń pod wynajem, ale jaka i dla kogo?

Na rynku najbardziej aktywni są inwestorzy, którzy całe kamienice przeznaczają pod długoterminowy wynajem. Z kolei tam, gdzie istnieje wzmożony ruch turystyczny, po renowacji zaczynają funkcjonować hotele i aparthotele, umożliwiając inwestorom osiąganie przychodów z najmu krótkoterminowego. W wielu miejscach na parterach kamienic poddanych modernizacji znajdują się lokale handlowo-usługowe, a na wyższych piętrach - powierzchnie biurowe. Znacząca część kamienic jest zagospodarowana poprzez połączenie kilku funkcji w obrębie budynku.

Biura w kamienicy dla wymagających

Pozornie może wydawać, że w dobie rosnących wokoło szklanych biurowców kompleksowa rewitalizacja kamienicy i przeznaczenie budynku na cele biurowe może być bardzo ryzykowne. Inwestor nie może wprawdzie liczyć na najemców takich jak największe korporacje zainteresowane dużą powierzchnią – pod tym kątem nowoczesne biurowce mają niezaprzeczalną przewagę. Niemniej jednak skala i niepowtarzalność kamienic sprzyja realizacji butikowego obiektu biurowego. Dobrymi przykładami takich realizacji są warszawskie kamienice u zbiegu ul. Próżnej i Placu Grzybowskiego oraz przy ul. Młyńskiej w Poznaniu. Unikatowa oferta luksusowych biur w zabytkowych budynkach trafia w gusta i potrzeby atrakcyjnej grupy zamożnych firm, na dodatek chętnie wiążącej się na dłużej z daną lokalizacją i budynkiem. Wśród takich najemców królują, wszelkiego rodzaju kancelarie prawne, notarialne, firmy świadczące usługi doradcze i finansowe oraz przedsiębiorstwa, których właścicielom często z osobistych powodów zależy na prestiżowej lokalizacji w historycznym otoczeniu.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.