REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Impresje z XV Biennale Architektury w Wenecji

  • Autor: Wojciech Gepner
  • 18 paź 2016 10:34
Impresje z XV Biennale Architektury w Wenecji
XV Biennale Architektury w Wenecji
Impresje z XV Biennale Architektury w Wenecji
Impresje z XV Biennale Architektury w Wenecji
Impresje z XV Biennale Architektury w Wenecji
Impresje z XV Biennale Architektury w Wenecji
Impresje z XV Biennale Architektury w Wenecji

„Reporting from the front” – takie hasło przewodnie dla tegorocznego la Biennale di Venezia zaproponował jego kurator – Alejandro Aravena, zachęcając architektów z całego świata do debaty o przyszłości architektury.

REKLAMA

Plakat zapraszający na wystawę przedstawia surrealistyczną scenę – kobieta, stojąc na aluminiowej drabinie, wypatruje czegoś na skalistej pustyni. To zdjęcie niemieckiej archeolog - Marii Reiche, badaczki tajemniczych, czytelnych jedynie z dużej wysokości, słynnych rysunków z płaskowyżu Nazca.

Wyzwanie rzucone przez kuratora zostało przyjęte - architekci z całego świata weszli, jak Reiche, na wyższy poziom i rozejrzeli się, często odchodząc bardzo daleko od swojej podstawowej dziedziny. Dzięki temu dyskusja, która miała dotyczyć architektury, stała się szersza i wielowymiarowa, a na wystawie pojawiło się wiele tematów trudnych, takich jak ubóstwo, nierówności społeczne, wyzysk, chciwość czy degradacja środowiska.

Słowo „architecture” pojawia się w Wenecji rzadko, znacznie częściej zamiast niego można zobaczyć „space”, szczególnie okraszone przymiotnikiem „public”. W pawilonach narodowych unosi się duch rewolucji materializowany zarówno wzniosłymi hasłami, jak i gadżetami typowymi dla masowych protestów: są transparenty, napisy na murach, sztandary i tekturowe tablice, za pomocą których uczestnicy pikiet zwykli eksponować swoje żądania. W sposób najbardziej jaskrawy zademonstrowali to, z wrodzoną tylko sobie subtelnością, Rosjanie: sierp, młot, gwiazda czerwona i Lenin prowadzący tłumy ku zwycięstwu. Ale inni wcale nie pozostali w tyle – większość ekspozycji można podpisać jednym z haseł rewolucji francuskiej: liberté, égalité, fraternité, a do wszystkich można dodać jeszcze jedno słowo, najlepiej chyba charakteryzujące tegoroczne biennale: contestation.

Pawilon polski zaprezentował wystawę „Fair building” – na której młodzi architekci, we współpracy
z Narodową Galerią Sztuki Zachęta, przygotowali instalację o - najmniej docenianej w procesie powstawania budynku – roli robotnika budowlanego; trudnej, niewdzięcznej i niebezpiecznej.

Wystawa stanowi kontrę dla uprawnionych, aczkolwiek kontrowersyjnych wypowiedzi Patricka Schumachera, partnera w biurze Zahy Hadid, który swego czasu odciął się od kwestii etycznych stwierdzając, że rolą architekta jest dawanie formy, a o jakichkolwiek kwestiach moralnych w ogóle nie może być mowy. W kontekście instalacji „Fair building”, innych prezentacji biennale i w ogóle całego współczesnego dyskursu jego słowa brzmią arogancko i niezwykle archaicznie.

Kuratorzy polskiej wystawy zaprezentowali reportaże z placu budowy (zdjęcia kręcono m.in. na warszawskim Q22) stawiając pytanie: dlaczego budynki nie mają znaku „fair trade”? Temat wykracza daleko poza „zakres obowiązków” architekta i można mieć nadzieję, że zapoczątkuje dyskusję wszystkich uczestników procesu deweloperskiego.

Innym polskim akcentem była pokazana w głównym pawilonie weneckiego Arsenału wystawa „Let’s talk about garbage” w sugestywny sposób (filmy z gigantycznych wysypisk śmieci w Indiach) uświadamiająca skalę problemu. Choć nie da się wprost porównać robotników na polskich budowach do grzebiących w śmieciach indyjskich pariasów, to jednak wyczuwa się wspólny mianownik obu polskich prezentacji.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.