REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ivan Blasi: Historia odmładza architekturę

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 23 sty 2019 19:50
Ivan Blasi: Historia odmładza architekturę
Ivan Blasi, koordynator nagrody Miesa van der Rohe, juror konkursu Property Design Awards

Fasada jest najbardziej wyrazistym, zewnętrznym obrazem architektury, ale jest jeszcze historia, którą ma każdy projekt. Niektórzy zwiedzający barceloński pawilon zaprojektowany przez Ludwika Miesa van der Rohe i Lilly Reich uważają, że zmarnowali czas. Jednak gdy wysłuchają historii tego obiektu – zaczynają się nim fascynować. Podobna sytuacja dotyczy katowickiego projektu Unikato – od pierwszego wejrzenia przyciąga, a potem rodzi wiele wątpliwości – tłumaczy Ivan Blasi, koordynator nagrody Miesa van der Rohe.

REKLAMA

Nagroda Miesa van der Rohe wyróżnia najlepsze europejskie projekty. Czy wśród tegorocznych nominacji były takie, które pana zaskoczyły? 

Ivan Blasi, koordynator nagrody Miesa van der Rohe: Najbardziej zaskoczyło mnie to, że w gronie nominowanych znalazło się tak wiele projektów nawiązujących zarówno do dziedzictwa jak i współczesnych konstrukcji. Bardzo interesujące są też propozycje niekoncentrujące się wyłącznie na jednej funkcji, lecz na wielu różnych. Publiczne przestrzenie przy budynkach nie są niczym nowym, ale za takie należy uznać miks programów realizowanych w jednym obiekcie. Jedyny polski projekt w gronie 40 wybranych – Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego jest na to doskonałym przykładem. Nie jest tylko miejscem nauki dla studentów i biblioteką, lecz także publiczną przestrzenią dla okolicznych mieszkańców – projektem miastotwórczym. Trudno go zakwalifikować do kategorii edukacja czy kultura, ponieważ animuje znacznie szerszy obszar życia społecznego. 

Jakby pan określił tegoroczną edycję nagrody? Czy grono 40 wybranych projektów wskazuje na jakiś architektoniczny współczesny trend? 

Jurorzy omówili wiele interesujących znanych rozwiązań architektonicznych w różnych konstelacjach: zabytkowe budynki zmodernizowane lub rozbudowane, ruiny, które – mimo braku istotnych walorów architektonicznych i historycznych - stały się częścią społecznego dziedzictwa jako elementu tożsamości. Ważnym aspektem tegorocznego wyboru jest przyjazne spojrzenie na architekturę, która wskazuje jak powinniśmy się uczyć tej sztuki. Prace przedstawiają różne perspektywy postrzegania problemów. 

Powiedział pan, że chciałby oceniać projekty, w których skutek społeczny jest ważniejszy niż sam obiekt. Proces, który się nigdy nie kończy, bo wciąż coś zmienia. Czy były w przeszłości projekty, które zmieniały życie miasta lub jego mieszkańców? 

Rzeczywiście fasada jest najbardziej wyrazistym, zewnętrznym obrazem architektury, ale jest jeszcze historia, którą ma każdy projekt. Niektórzy zwiedzający barceloński pawilon zaprojektowany przez Ludwika Miesa van der Rohe i Lilly Reich uważają, że zmarnowali czas. Jednak gdy wysłuchają historii tego obiektu – zaczynają się nim fascynować. Podobna sytuacja dotyczy katowickiego projektu Unikato – od pierwszego wejrzenia przyciąga, a potem rodzi wiele wątpliwości. Dlatego takie ważne jest to, aby nominowani opisywali swoje projekty. Dzięki temu jurorzy znają kontekst społeczny projektu. Innym charakterystycznym przykładem jest nagrodzony w 2003 roku tramwajowy terminal projektu Zaha Hadid w Strasburgu. Władze miasta chciały zachęcić mieszkańców do tego, by zostawiali swoje samochody na przedmieściach i poruszali się po mieście transportem publicznym. I udało się. Zanieczyszczenie się zmniejszyło, ludzie przesiedli się do tramwajów. Jednak dzisiaj po latach rodzą się nowe wątpliwości. Na przykład czy budowanie wielkich asfaltowych powierzchni dla samochodów jest dobrym sposobem na zmniejszenie śladu węglowego w naszych miastach. Innym przykładem jest zaprojektowany przez Grimshaw Architects dworzec kolejowy Waterloo. Zbudowany został w 1994 roku do obsługi szybkiego pociągu łączącego Londyn i Paryż. W 2007 roku obiekt zamknięto, pociąg przeniesiono do St. Pancras. Przez wiele lat nie był używany, a miesiąc temu został ponownie otwarty i przystosowany d nowym standardów. Większość prac musi się zmieniać, adaptować do zmieniających miast i potrzeb mieszkańców. 



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.