REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak długo potrwa biurowy boom w stolicy?

  • Autor: propertynews.pl
  • 13 maj 2014 10:46
Jak długo potrwa biurowy boom w stolicy?
fot. Monika Rajska-Wolińska, Colliers International oraz Katarzyna Zawodna, Skanska Property Poland

Ile potrwa biurowy boom w Warszawie i miastach regionalnych? Czy nie grozi nam „nadmuchanie bańki", szczególnie w Warszawie, gdzie mamy do czynienia z wysypem nowych projektów? - zastanawiali się uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego podczas sesji Sektor nieruchomości komercyjnych w Polsce.

REKLAMA

Na warszawskim rynku powierzchni biurowej trwa inwestycyjna gorączka. Deweloperzy zachęceni optymistycznymi danymi płynącymi z polskiej gospodarki, licznymi transakcjami inwestycyjnymi oraz utrzymującym się na bezpiecznym poziomie wskaźnikiem pustostanów, masowo wzięli się za budowanie i planowanie kolejnych biurowców.

Obecnie stołeczny rynek wchłania 550-600 tys. mkw. nowej powierzchni biurowej rocznie. Mniej więcej tyle ile jest aktualnie budowane w Warszawie.

Katarzyna Zawodna, prezes zarządu Skanska Property Poland uważa, że o popyt na nowo powstające biura nie należy się bać, bo rynek na pewno je wchłonie. Jej zdaniem firmy rozwijające swoją działalność w naszym kraju oczekują powierzchni dostępnej od zaraz, by mogły dalej bezpiecznie planować swoją ekspansję w naszym kraju.

- Duża podaż nowej powierzchni wpłynie jednak na czas w jakim budynek jest komercjalizowany oraz spadek stawek czynszów - zauważa Hubert Manturzyk z polskiego oddziału Aareal Banku. Szczególnie dotyczy to powstających właśnie wieżowców, w przypadku których 6-12 miesięcy na komercjalizację może okazać się niewystarczającym okresem.

- Projekt wysokościowy to duże wyzwanie dla deweloperów, choćby z tego powodu, że nie można go realizować etapami. Takiej inwestycji towarzyszą niełatwe rozmowy dotyczące komercjalizacji, bo nie zamierzamy tanio wynajmować powierzchni - tłumaczy Waldemar Lesiak ze spółki Echo Investment SA, inwestor wieżowca Q22 w Warszawie.

Dodaje, że dla najemców oprócz tak oczywistych czynników jak lokalizacja czy cena powierzchni biurowej, liczą się coraz bardziej innowacyjne technologie zastosowane przy budowie.

Wiesław Likus jeden z najbogatszych Polaków inwestujący w hotele, biurowce oraz obiekty handlowe przekonuje, że polskie społeczeństwo będzie się bogacić, a co za tym idzie więcej firm będzie chciało pracować w nowoczesnych biurowcach. Podkreśla jednak, że wiele istniejących budynków starzeje się w zastraszającym tempie. - To winna słabej jakości materiałów i pośpiechu. Na szczęście rynek zaczął sam weryfikować jakość inwestycji. Dla najemców cena oczywiście jest istotna, ale jakość powierzchni i samego budynku ma coraz większe znaczenie - mówi. 

Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzająca, Colliers International dodała, że innowacyjność to również kluczowy argument dla funduszy inwestujących w nieruchomości.

Na wzroście wysokiej jakości powierzchni biurowej na pewno ucierpią właściciele starszych budynków. Jednak starzejące się nieruchomości to z kolei segment z wielkim potencjałem dla inwestycji polegających na przebudowie i modernizacji.

Dobrej koniunkturze w sektorze biurowym sprzyjają prognozy dotyczące polskiego PKB, rozwój stref ekonomicznych, a także ośrodków akademickich, które kształcą przyszłych pracowników m.in. centrów BPO.

To właśnie branża BPO w ostatnich latach napędzała popyt na nowe powierzchnie biurowe. Zdaniem uczestników sesji tak pozostanie i nie powinniśmy się obawiać nagłego odwrócenia tego trendu. Świadczy o tym fakt, iż firmy te - korzystając z dostępu do wysoko wykwalifikowanej kadry - rozwijają coraz bardziej specjalistyczne usługi w takich miastach jak Kraków, Wrocław czy Trójmiasto, a mniej skomplikowane procesy przenoszą do mniejszych ośrodków jak Rzeszów czy Olsztyn.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.