REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak ewoluuje branża architektoniczna

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 28 lip 2014 13:31
Jak ewoluuje branża architektoniczna
Projekt OTOMI dla Marciano
Jak ewoluuje branża architektoniczna
Jak ewoluuje branża architektoniczna
Jak ewoluuje branża architektoniczna
Jak ewoluuje branża architektoniczna

Pracownie architektoniczne są bardzo zróżnicowane pod względem profilu działalności. Jedne zajmują się aranżacją wnętrz, inne projektowaniem budynków. Dziś branża architektoniczna musi być dużo bardziej elastyczna niż jeszcze 10 lat temu. Pojawiają się nowe gałęzie, pola działalności, a sam zawód uległ znacznej profesjonalizacji.

REKLAMA

Część pracowni architektonicznych, dzięki rozwojowi branży retail, odnalazła swoją niszę w sektorze powierzchni komercyjnych. Ta specjalizacja ostatnio szczególnie zaznacza swoją obecność, a to dzięki rosnącej ekspansji centrów handlowych i powstawaniu setek tysięcy metrów powierzchni komercyjnych na terenie całej Polski, w coraz mniejszych miejscowościach. Dane mówią same za siebie – jak podaje Colliers International, w ostatnim kwartale 2013 roku w budowie było blisko 700 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. W największych polskich miastach powstawało zaledwie 16 proc. wszystkich obiektów, 40 proc. - w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Właściwie każdy z nowo otwartych sklepów wielkopowierzchniowych należy do światowych koncernów wynajmujących powierzchnie znanym, zagranicznym markom, które dysponują dziesiątkami tysięcy sklepów na całym świcie. Tu pojawia się nowa specjalizacja architektoniczna – aranżacja i implementacja projektów stworzonych w centralach marek i przeniesienie ich na rodzime podwórko.

- Specyfika pracy dla zagranicznych koncernów opiera się na formule project management – tu liczy się przede wszystkim profesjonalizm, rzetelność, solidność i terminowość. Współpraca z globalnymi brandami to także prestiż i zdobywanie bezcennego doświadczenia – wyjaśnia Marek Witaszewski, projektant Otomi.

Przy realizacji projektu sklepu znanego brandu, praca polega przede wszystkim na adaptacji, wdrożeniu projektu, uczestnictwie w wyborze podwykonawców prac budowlanych, nadzorze postępu działań, przestrzeganiu terminów, słowem – czuwaniu nad prawidłowym przebiegiem prac. Szczególnie ważne przy realizacji tego typu zleceń jest dotrzymywanie terminów.

– W przypadku centrów handlowych dzień otwarcia sklepu jest z góry określony, zatem terminowe wykonanie zadania jest priorytetem. Koszty wynajmu w takich miejscach są znaczące, a każdy dzień zwłoki generuje straty. Opóźnienie prac może skutkować nawet karami sięgającymi tysięcy euro. – wyjaśnia Witaszewski.

Między innymi dlatego dziś za adaptację i wykonanie butików ogólnoświatowych marek mogą odpowiadać jedynie wykwalifikowane firmy. Jeszcze dekadę temu, kiedy rynek nie był tak wymagający, a w Polsce dopiero zaczęły pojawiać się sieciowe sklepy, za ich wykonawstwo mógł odpowiadać niemalże każdy dysponujący minimalnym doświadczeniem architektonicznym i budowlanym. Dziś, kiedy odpowiedzialność jest znacznie większa, a liczba działań do zrealizowania rośnie z projektu na projekt - od dostarczenia rekwizytów do podłączenia instalacji elektronicznych, wymagany jest pełen profesjonalizm i doświadczenie. Doskonałym przykładem na szeroki zakres odpowiedzialności podwykonawców jest konieczność wykończenia butiku nie tylko na poziomie aranżacyjnym, ale także technicznym – długość kabli, przyłączy i instalacji sięga nawet kilkunastu kilometrów.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.