REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 07 lis 2019 09:00
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Anioł trzymający litewską Pogoń, fot. A. Grabowska (Muzeum Gdańska)
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta
Jak nowe! Odnowiono renesansowe malowidła w Ratuszu Głównego Miasta

Muzeum Gdańska zakończyło prace konserwatorskie w pomieszczeniu „Wielki Krzysztof” w Ratuszu Głównego Miasta. To pierwsza renowacja sali dawnego archiwum miejskiego od blisko 50 lat. Konserwatorkom udało się dotrzeć do warstw farb z 1583 r. i odtworzyć pierwotny wygląd malowideł. Dziś wyglądają one niemalże jak nowe.

REKLAMA

Wielki Krzysztof to pomieszczenie o powierzchni 20 m2, które przylega do południowo-zachodniego narożnika Wielkiej Sali Wety na pierwszym piętrze Ratusza Głównego Miasta Gdańska. Do 1902 r. pomieszczenie służyło jako archiwum miejskie. Przechowywano tu najważniejszą dokumentację, np. przywileje, czy księgi gruntowe.

Sklepienie Wielkiego Krzysztofa pokrywają datowane na 1583 r. malowidła symbolizujące związek Gdańska i Pomorza z Rzeczpospolitą. Faktycznie większość z nich została odtworzona po II wojnie światowej. Wskutek awarii instalacji hydrotechnicznej na początku 2017 r. część ścian została zawilgocona. Decyzję o rozpoczęciu prac podjęto, gdy mury wyschły. Projekt prac wsparło finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

– Pieczołowicie przeprowadzone prace konserwatorskie ujawniły, co działo się z malowidłami po 1945 r., np. jakie środki konserwatorskie podjęto i jak zmieniono kompozycje malarskie. Dziś malowidła wyglądają jak nowe. Mienią się odcieniami złota i szmaragdu. Bez trudu można rozróżnić poszczególne postacie i zwierzęta. To dobrze wykonana praca. Mamy nadzieję, że efekt docenią odwiedzający muzeum turyści oraz mieszkańcy Gdańska i okolic – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska.

Przez ponad pół roku malowidła były obiektem prac konserwatorek dzieł sztuki z krakowskiej firmy Art. M. Studio. Pięcioosobowa ekipa kierowana przez Malwinę Żołyniak miała do dyspozycji nowoczesne narzędzia oraz… stare fotografie.  

– Przeprowadziliśmy prace na 73 metrach kwadratowych ścian, docierając do warstw farb z 1583 roku. Częściowo udało się wydobyć pierwotne kolory, znaleźliśmy także ślady gotyckich monochromii. Możemy powiedzieć, że zastosowana kolorystyka miała doświetlać niewielką salę, w której przechowywano najważniejsze dokumenty miejskie. Z obawy o zasoby archiwum nie można tu było palić ognia, więc zastosowano prostą sztuczkę, którą od dziś może podziwiać każdy odwiedzający gdański ratusz – mówi Malwina Żołyniak, konserwator dzieł sztuki.  

Muzeum  z Projekt „Gdańsk, Ratusz Głównego Miasta, 1583 r., Kompleksowe prace konserwatorskie przy malowidłach ściennych i wspornikach żeber sklepiennych w pomieszczeniu Wielkiego Krzysztofa” pierwotnie opiewał na kwotę 778 tys. złotych. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeznaczyło w ramach programu Ochrona Zabytków 2019 kwotę 240 tys. złotych. Całkowita wartość prac zamknęła się w kwocie 379 890 zł. Dotacja MKiDN wyniosła 50%, czyli 189 945 zł.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.