REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak wyleczyć... Odrę?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 09 gru 2016 14:41
Jak wyleczyć... Odrę?
fot. Aveex materiały prasowe

Przed II wojną światową Odra odgrywała ważną rolę w gospodarce Opolszczyzny. Jednak lata zaniedbań w okresie PRL-u sprawiły, że rola rzeki stała się marginalna. Dostrzegając ten problem, lokalne władze rozpoczęły poszukiwania rozwiązań, które umożliwią pełniejsze wykorzystanie jej potencjału. Pomóc w tym ma projekt "Bargework – biuro na wodzie", który jest szansą na rewitalizację regionu.

REKLAMA

Rzeka od wieków pełniła funkcję wodnej drogi transportowej. W średniowieczu i renesansie Odra wykorzystywana była nie na całym biegu, ale odcinkami, głównie w biegu dolnym (od źródła do Wrocławia) i górnym (od ujścia Warty do Szczecina). W późniejszym okresie infrastruktura dorzecza sukcesywnie się rozwijała: powstawały mosty, śluzy oraz porty rzeczne, a od I połowy XIX w. dworce kolejowe. Bardzo owocny dla dorzecza Odry był koniec XIX w., kiedy to rzeka została skanalizowana, a transportowi rzecznemu sprzyjał intensywnie rozwijający się na Śląsku przemysł. Złoty okres w rozwoju regionu został brutalnie przerwany przez II wojnę światową. W jej wyniku infrastruktura Doliny Odry została w znacznym stopniu zniszczona. Część zaplecza zdołano odbudować. Jednak w czasach Polski Ludowej nie podjęto znaczących kroków, które pozwoliłyby przywrócić rzece dawną świetność. 

W ostatnich latach nastąpiła intensyfikacja działań, które mają na celu zrewitalizowanie dorzecza drugiej najdłuższej rzeki w Polsce. Remedium na schorzenia Odry ma okazać się projekt „Bargework – biuro na wodzie”. Pierwsza w Polsce biurowa barka przyciągnęłaby turystów i potencjalnych inwestorów. Jest to niebywale odważna i innowacyjna koncepcja, a właśnie takie potrzebne są Opolu jak i całej Odrze. Obiekt ma także uzupełnić niedobór powierzchni biurowej w mieście oraz pełnić funkcję rekreacyjno-wypoczynkową dla społeczności lokalnej.

Wewnętrzny projekt Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przewiduje na rok 2050 zaangażowanie transportu wodnego w całości przewozów towarowych na poziomie 30 proc.. Dzisiejszy wynik w naszym kraju jest daleki od ideału i wynosi 0,6 proc. Dla porównania udział transportu rzecznego w Niemczech oscyluje w granicach 16 proc., a w Holandii jest to nawet 48,9 proc. Średnia Europejska wynosi 8 proc.

Powyższe dane są więcej niż niekorzystne i obrazują ogrom pracy, jaki stoi przed wszystkimi zaangażowanymi w odbudowę znaczenia Odry. Pozycja startowa jest trudna, jednak rozsądne plany  i nowatorskie rozwiązania dają realną nadzieję na odwrócenie niekorzystnych zjawisk. Optymizmem napawa również poważne podejście do zagadnienia osób decyzyjnych. Bo jak wiadomo- Odra sama się nie wyleczy.

 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY