REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak zoptymalizować przestrzeń biurową? Czas na zmiany

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 28 sty 2015 10:22
Jak zoptymalizować przestrzeń biurową? Czas na zmiany
fot. Realizacja Mikomax Smart Office
Jak zoptymalizować przestrzeń biurową? Czas na zmiany
Jak zoptymalizować przestrzeń biurową? Czas na zmiany
Jak zoptymalizować przestrzeń biurową? Czas na zmiany

Jedne z najważniejszych trendów aranżacji przestrzeni biurowej to shared desking, address free offices. Ich założeniem jest optymalizacja miejsca pracy poprzez odejście od przypisanych na stałe biurek. W zamian za to powstają strefy dostosowane do różnego rodzaju aktywności i potrzeb konkretnego zespołu.

REKLAMA

Wielu pracowników do takich zmian podchodzi początkowo z rezerwą, pożegnanie z własnym biurkiem wymaga bowiem gruntownej zmiany w myśleniu o miejscu pracy. Dlatego tak ważna jest odpowiednia komunikacja i zaangażowanie pracowników w proces zmian. Tym bardziej, że jak pokazują badania opublikowane w Journal of Environmental Psychology, częściowe oddanie pracownikom kontroli nad organizacją przestrzeni pozytywnie wpływa na motywację zespołu.

Dane opublikowane w Journal of Environmental Psychology pokazują, że pracownicy, którzy mają wpływ na swoje środowisko pracy są w widoczny sposób bardziej zadowoleni i lepiej zintegrowani z zespołem. Natomiast kiedy odbiera im się możliwość decyzji w zakresie tego, jak wygląda biuro albo np. jak przeprowadzane są spotkania, morale zespołu spada. Według badań firmy Gensler oddanie w ręce pracowników części procesu decyzyjnego może podnieść odsetek zadowolonych z pracy o 10%. Co więcej, poprawia się jednocześnie wizerunek pracodawcy, bowiem przedsiębiorstwa otwarte na sugestie zespołu są postrzegane przez swoich pracowników jako bardziej innowacyjne od konkurencji.

Krok 1: rozpoznanie

Ważne aby pracowników zaangażować w zmiany już na etapie ich planowania. Taką strategię zastosowano przy okazji reorganizacji biura Mikomax Smart Office, firmy specjalizującej się w optymalizacji przestrzeni biurowej, która oferowane przez siebie rozwiązania testuje „na własnym podwórku”. Zmiany poprzedziła wewnętrzna ankieta: wynikało z niej, że pracownikom przede wszystkim brakuje przestrzeni do cichej pracy, sal do niewielkich spotkań i boksów do rozmów telefonicznych. Dlatego obecnie, na tej samej przestrzeni, którą wcześniej zajmował open space, znajduje się pięć nowych stref do różnych form aktywności. Jak podkreśla Zuzanna Mikołajczyk, badanie potrzeb pracowników, ich stylu pracy, rodzaju wykonywanych zadań powinno być każdorazowo punktem wyjścia do zmian. Pozwoli to na jasne określenie celów i późniejszą ich weryfikację.

- W większych organizacjach, powyżej 200 osób, do mierzenia oczekiwań zespołu warto wykorzystać dedykowane narzędzie badawcze, takie jak ankieta online. Jedną z wielu korzyści płynących z wykorzystania takiej metodologii właśnie w dużych firmach, jest to, że pozwala ona precyzyjnie zidentyfikować mocne i słabe strony biura. Ankieta, mimo że anonimowa, uwzględnia bowiem takie zmienne jak dział, w którym pracuje dany respondent, wiek, czy płeć. Dzięki temu wiadomo, jakie problemy są najbardziej palące, i które elementy naprawdę wymagają zmiany. Czasem bowiem okazuje się, że nie jest konieczna kosztowna rewolucja, a drobne, ale precyzyjne modyfikacje, takie jak np. wydzielenie zapewniających izolację akustyczną miejsc do rozmów telefonicznych - mówi Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor Marki i Członek Zarządu Mikomax Smart Office.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY