REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 22 mar 2016 16:10
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
fot. Mateusz Tański & Associates
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?
Jaki pomysł na rynek NCŁ ma Mateusz Tański & Associates?

Rozstrzygnięto konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej rynku Nowego Centrum Łodzi. Sąd konkursowy nie przyznał pierwszej nagrody, natomiast kilka pracowni otrzymało wyróżnienia. Wśród nich jest pracownia Mateusza Tańskiego. Oto jego propozycja.

REKLAMA

Pracownia Mateusza Tańskiego zaprojektowała rynek jako teren wielofunkcyjny w związku z czym podzielony został na trzy czytelne strefy.

Strefa sztuk i imprez masowych - serce placu oraz jego zasadniczą część przewidziano jako płaską rozległą powierzchnię, której głównym elementem jest centralnie ulokowana publiczna sznurownia umożliwiająca organizację różnego rodzaju wydarzeń, przedstawień oraz innych aktywności dla wszystkich grup mieszkańców.

Część kameralna - po wschodniej stronie placu zaprojektowano pas zieleni niskiej oraz wysokiej w osi ul. Knychalskiego, oddzielający tę część rynku od strefy imprez masowych. Ta strona mogłaby przylegać do zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej i być obsługiwana lokalami usługowymi zlokalizowanymi w parterze nowo powstałej zabudowy (kawiarnie, restauracje, sklepy).

Zielone wzgórze - w południowo-zachodnim narożniku rynku zaprojektowano zielone wzgórze stanowiące przestrzeń spotkań i odpoczynku mieszkańców oraz tło dla wydarzeń odbywających się w części centralnej.

Sznurownia:
Sytuacja rynku na przestrzeni najbliższych lat będzie się dynamicznie zmieniać, a każdy nowo powstały dom będzie wprowadzał nowe życie. Jednak, aby nowy plac był miejscem żywym i gwarnym już od samego początku, w jego centralnej część zaprojektowano ogólnodostępny i wielofunkcyjny obiekt nawiązujący swoim charakterem do industrialnej zabudowy Łodzi.

W zamyśle architekta publiczna sznurownia będąca swoistym magnesem dla różnego rodzaju wydarzeń, będzie dostępna dla wszystkich grup społecznych, bez względu na wiek, strukturę organizacyjną czy budżet. Charakterystyczna budowla stanowić będzie także doskonały punkt widokowy wyniesiony ponad teren placu, dzięki czemu będzie z niej można obserwować intensywne zmiany zachodzące w otoczeniu rynku.

Pasaż handlowy:
Aby stworzyć możliwość całorocznego użytkowania pasażu, niezależnie od warunków pogodowych, zdecydowano się na przekrycie go szklanym dachem. Aby za jednym zamachem pozwolić na funkcjonalne przedłużenie płyty placu w kierunku dworca, zadaszenie to zaprojektowane zostało w postaci systemowej szklanej podłogi zewnętrznej typu lite-floor.

W otwartej przestrzeni pasażu zlokalizowane zostały ławki oraz zieleń w postaci licznych drzew (platany). Na jego tyłach zaprojektowano magazyny, pomieszczenia techniczne oraz toalety (w tym pokój dla matki z dzieckiem oraz osobna toaleta dla osób niepełnosprawnych), które dzięki dostępności z placu będą pełniły również funkcję szaletu publicznego.

Parking podziemny:
Zgodnie z wytycznymi konkursowymi pod placem zaprojektowano 5-poziomowy podziemny parking, z oddzielnym wjazdem oraz wyjazdem od strony południowej. Parking posiada łącznie 540 miejsc postojowych, w tym 20 dla osób niepełnosprawnych.

Zieleń:
Układ zieleni opiera się na trzech piętrach roślinności, które tworzą: drzewa, krzewy oraz roślinność niska w postaci trawników, łąk oraz rabat tematycznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.