REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 kwi 2015 12:48
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR
Prezentacja projektu Arnswalde VR odbyła się 14 marca w Choszcznie, fot. Odyssey
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR
Jako pierwsi na świecie zrekonstruowali przedwojenne miasto w technologii VR

Jesteśmy świadkami kolejnego przełomu w wykorzystywaniu technologii wirtualnej rzeczywistości. Firma Odyssey dokonała rekonstrukcji przedwojennego Choszczna (niem. Arnswalde) - miasta zniszczonego całkowicie w trakcie wojny. Korzystając z technologii VR, przy użyciu gogli Oculus Rift i Unreal Engine 4, specjaliści odtworzyli 99 proc. zniszczonej zabudowy, zachowując wszelkie detale architektoniczne i historyczne.

REKLAMA

Arnswalde VR (virtual reality) to projekt przełomowy w skali kraju, ale i świata. Zakłada rekonstrukcję wyglądu przedwojennego pruskiego miasta Arnswalde (obecnie Choszczno), jego architektury, infrastruktury komunalnej oraz oddanie ogólnego ducha epoki. Sama próba komputerowej rekonstrukcji historycznej nie jest przełomowa ani nowatorska. Staje się taka w połączeniu z technologią VR w oparciu o dokładną analizę historycznych obrazów. Dzięki technologii VR  można było przenieść się 100 lat wstecz, do świata, który już nie istnieje.

- Postanowiliśmy odtworzyć wygląd miasta niemieckiego, z niemieckimi szyldami, nazwami ulic, urzędami i flagami. Jednocześnie jesteśmy Polakami i robimy to w poczuciu, że odtwarzamy nasze miasto, łącząc to, co polskie i niemieckie – wyjaśniają organizatorzy.

Realizacja projektu, za którą odpowiada 8-osobowa grupa profesjonalistów – pasjonatów, zajęła rok, w tym około 3 miesiące poświęcone zostały na zbieranie materiałów archiwalnych niezbędnych do odtworzenia miasta przy zachowaniu detali historycznych i architektonicznych. Projekt sfinansowany został wyłącznie ze środków własnych. - Zrobiliśmy to z pasji, dla siebie, a także dla mieszkańców Choszczna, by w swojej tęsknocie za historią Arnswalde wyszli poza pocztówki i poczuli, jak wyglądały tamte czasy – mówi Adam Bral, CEO projektu.

Prezentacja prototypu odbyła się 14 marca w Choszcznie. Jednym z największych atutów przedsięwzięcia było użycie stanowisk Oculus Rift. Dzięki generowaniu stereoskopowego obrazu, odciętego od światła pochodzącego z zewnątrz oraz wbudowanym czujnikom translacji/rotacji, obserwatorom towarzyszyło pełne poczucie przestrzeni, łącznie ze zmianami punktu widzenia w zależności od wykonywanych ruchów głowy i możliwością poczucia lęku wysokości. Stanowiska były statyczne, dzięki czemu wyeliminowany został dyskomfort korzystania z gogli, który pojawia się podczas przemieszczania się. Przeniesienie do wirtualnego świata przy oddziaływaniu na zmysły za pomocą takiej technologii oferuje najlepszy dostępny obecnie tryb generowania wirtualnej rzeczywistości.

Projekt Arnswalde VR dopracowywany był do ostatniej chwili. Na podstawie radarowych i laserowych chmur danych odtworzone zostały modele terenu oraz zwymiarowane współcześnie istniejące budynki poniemieckie. Dzięki analizie historycznych zdjęć zrekonstruowana została warstwa nieistniejącej zabudowy historycznej, środowisko miejskie oraz ogólnie rozumiany „klimat epoki”. Wymiarowanie nieistniejącej zabudowy dokonywane było poprzez porównanie z nielicznymi zachowanymi obiektami oraz na podstawie starych map niemieckich. Produkt końcowy dodatkowo zawierał  interaktywną warstwę informacyjną i edukacyjną wewnątrz symulacji. Prace wykonywane były na najbardziej zaawansowanych programach i silnikach graficznych.

„Arsnwalde VR” stanowi kamień milowy w wykorzystywaniu technologii VR do procesu rekonstrukcji. - Arnswalde to tylko przykład tego, jak wspaniale i pożytecznie wykorzystać można technologię VR. Rozmawialiśmy już między sobą o podobnych tematach, jak na przykład kompleks Riesen czy obóz w Birkenau. To nie muszą być miasta. Mogą to być zamki, podziemia, okręty, tysiące obiektów i przestrzeni nadających się do rekonstruowania – mówi Sebastian Sosnowski, odpowiedzialny za grafikę, architekturę i research historyczny przedsięwzięcia.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY