REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jest pomysł na centrum przesiadkowe łączące dworzec z metrem

  • Autor: PAP
  • 28 mar 2019 14:01
Jest pomysł na centrum przesiadkowe łączące dworzec z metrem
fot. unsplash

PKP Polskie Linie Kolejowe proponują wybudowanie węzła przesiadkowego w centrum Warszawy. Prace mają zostać wykonane równolegle z modernizacją warszawskiej linii średnicowej - poinformował w czwartek prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

REKLAMA

"Naszą propozycją jest utworzenie tak zwanego zintegrowanego węzła przesiadkowego w centrum Warszawy" - powiedział prezes PKP PLK na konferencji. Dodał, że obecnie Warszawska Kolej Dojazdowa kończy się przed Warszawą Centralną. "Podróżni, którzy udają się do stacji metra muszą przejść kilkaset metrów. Nasza propozycja pokazuje, że istnieje możliwość umiejscowienia nowego przystanku WKD równolegle do linii średnicowej, na wysokości stacji Warszawa Śródmieście" - powiedział Merchel.

Prezes wyjaśnił, że dzięki temu powstałby nowy węzeł, który połączyłby WKD, koleje aglomeracyjne zatrzymujące się na stacji Śródmieście i warszawskie metro. Blisko znajdowałby się ponadto dworzec Warszawa Centralna, gdzie zatrzymują się pociągi dalekobieżne.

Merchel poinformował też, że wraz z modernizacją warszawskiej linii średnicowej spółka planuje wybudowanie nowych przystanków przy rondzie de Gaulle'a i przystanku Solec położonego bliżej Wisły, przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.

"Analizując konieczność przebudowy tunelu średnicowego mamy propozycję, która wskazuje na możliwość utworzenia dodatkowego przystanku zlokalizowanego przy rondzie de Gaulle'a. (...) Mógłby też powstać nowy przystanek Solec blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Natomiast zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle" - powiedział Merchel.

Zaznaczył, że likwidacja przystanku Powiśle nie wiązałaby się z koniecznością fizycznej jego rozbiórki.

Prezes wyjaśnił, że w nowej konfiguracji odległość między przystankiem Solec a Rondo de Gaulle'a wyniosłaby ok. 1 tys. m. Taka sama odległość dzieliłaby rondo de Gaulle'a od Warszawy Śródmieście.

Dlatego, aby nie zmniejszać częstotliwości kursowania pociągów, zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle. Nie byłoby też konieczności budowy przystanku przy ul. Brackiej, między Warszawą Śródmieście a rondem de Gaulle'a, gdyż to również pogorszyłoby przepustowość linii.

Merchel wskazał, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest konieczna, by zwiększyć o blisko połowę przepustowość trasy, która została zbudowana między 1926 a 1935 rokiem.

Obecny na czwartkowej konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest kluczowa dla komunikacji kolejowej w Warszawie oraz bardzo ważna z punktu widzenia transportu mazowieckiego i ogólnopolskiego.

"Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to zadanie ważne, kluczowe. Modernizowany będzie najważniejszy odcinek linii kolejowej w Warszawie, łączącej wschód z zachodem, po którym porusza się do tysiąca pociągów dziennie" - powiedział Bittel.

Podkreślił, że linia średnicowa jest bardzo ważna z punktu widzenia transportu warszawskiego, mazowieckiego i ogólnopolskiego. "Obecnie trwają prace projektowe, przygotowujemy zadanie inwestycyjne. Oferta przebudowy kierowana jest również do władz samorządowych, do władz Miasta Stołecznego Warszawy" - dodał.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.